19-03-2014 06:01 | Door: Mark Beumer

Ondanks een onstuimig jaar door de nationalisatie van moederbedrijf SNS REAAL is de ASN Bank in 2013 weer gegroeid. “Duurzaamheid en rendement gaan hand in hand.”

De jaarcijfers die de duurzame bank vandaag presenteerde stemmen optimistisch. Het aantal klanten groeide per saldo met 20.000 tot meer dan 600.000 (+3,4 procent). Het totale beheerde vermogen nam met 6,2 procent toe tot € 11,9 mrd.

De ASN Bank doorbrak in 2013 de grens van 600.000 klanten in Nederland. De bank zet daarmee de groei van afgelopen jaren voort. “Het is onze missie om een impuls te geven aan een menselijke, rechtvaardige samenleving,” aldus Ewoud Goudswaard, algemeen directeur van de ASN Bank. “Klanten geven aan dat we ons daarmee positief onderscheiden.”

Nationalisatie

Toch begon 2013 onstuimig voor ASN Bank door de nationalisatie van moederconcern SNS REAAL. De bank kwam onder een vergrootglas te liggen. Zo kreeg het bedrijf commentaar op de financiering van woningen via SNS Bank.

“Het was voor de ASN Bank een bewogen jaar. Zeker de beginperiode heeft voor veel onrust bij onze klanten gezorgd. Maar wat we gelukkig wel gezien hebben is dat in de periode daarna de onrust vrij snel is weggenomen. We hebben veel klantonderzoek gedaan: het vertrouwen is nog steeds heel hoog.”

Het was voor de ASN Bank een bewogen jaar, maar het vertrouwen is nog steeds heel hoog. Ewoud Goudswaard, algemeen directeur ASN Bank

Dat vertrouwen wordt ook van buiten bevestigd: ASN Bank werd voor de vierde achtereenvolgende keer uitgeroepen tot meest klantvriendelijke bank van Nederland.

Klimaatneutraal

Goudswaard kijkt dan ook vooruit. In 2014 zal ASN Bank zich nadrukkelijker op de zakelijke markt mengen. Dat begint met een betaalrekening voor zzp’ers. “In de toekomst zullen er nog meer producten toegevoegd worden.”

Ook zal de aandacht uitgaan naar het realiseren van de ambitieuze doelstelling om klimaatneutraal te zijn in 2030. Daarbij gaat niet alleen om het eigen kantoor, maar vooral de kernactiviteiten zoals beleggingen en financieringen. Juist door hun financieringsbeslissingen hebben banken een enorme impact op het klimaat. Elke dag maken zij de keuze geld te investeren in vervuilende of juist duurzame bedrijven.

Om klimaatneutraal te worden zijn de pijlen niet alleen gericht op het financieren van meer duurzame energieprojecten, maar ook het vergroenen van de Nederlandse woningvoorraad. “We zijn onder andere actief om bij de hypotheken die we financieren energiebesparende maatregelen te stimuleren," zegt Goudswaard. "Dat loopt via het Nationaal Energiebespaarfonds. Via het fonds kunnen particuliere huiseigenaren tegen gunstige tarieven een lening krijgen om hun huis energiezuiniger te maken.”

Rendement én duurzaamheid

Het Energiebespaarfonds moet banen opleveren voor de BV Nederland en betekent voor consumenten een welkome besparing op de energierekening. Het toont andermaal dat duurzaamheid ook financieel aantrekkelijk is. Niet voor niets haalde het ASN Duurzaam Aandelenfonds – het eerste beursgenoteerde duurzame aandelenfonds van Nederland – in 2013 een rendement van 30,5 procent.

“Het fonds laat zien dat duurzaamheid en een goed rendement hand in hand gaan,” aldus Goudswaard. Het ASN Duurzaam Aandelenfonds werd vorig jaar erkend met de Gouden Stier voor beste beleggingsfonds en is genomineerd voor de Morningstar Award 2014 – niet zomaar twee beleggingsprijzen.

De groei van de bank is een reflectie van het belang van duurzaamheid in de maatschappij. Ewoud Goudswaard

Volgens de algemeen directeur is het logisch dat de ondernemingen waarin ASN Bank belegt – bedrijven die zorgvuldig omgaan met mensenrechten, milieu en klimaat – ook goede financiële prestaties boeken. “Deze ondernemingen hebben vaak een beter beleid voor de lange termijn dan niet-duurzame ondernemingen, omdat ze minder zijn gericht op kortetermijnwinst.”

Desalniettemin tonen de jaarcijfers van ASN Bank volgens Goudswaard meer dan alleen een financieel verhaal. “Ik vind het heel verheugend dat de positieve ontwikkeling van een bank als de ASN Bank de afgelopen tien jaar ook betekent dat duurzame thema’s steeds belangrijker gevonden worden. De groei van de bank is een reflectie van het belang van duurzaamheid in de maatschappij.”

Foto: Harmen de Vries via Flickr.com