30-12-2014 09:30 | Door: Willemien Groot

DuurzaamBedrijfsleven kijkt terug naar 2014 en vooruit naar 2015. In het tweede deel van dit tweeluik aandacht voor Nederlandse start-ups die hun stempel gaan drukken op het komende jaar. Eerder trapten we af met de vraag: welke vernieuwingen breken echt door en worden schaalbaar in 2015?

1. Fastned

De Nederlandse start-up Fastned, bouwer van snellaadstations langs de snelweg, drukt in 2015 zijn stempel op de internationale infrastructuur voor elektrische auto's.

Na een onzekere start bracht de succesvolle beursgang in juni en een lening van € 2,5 mln van het investeringsfonds Flowfund het bedrijf in een stroomversnelling. Een uitspraak van het Gerechtshof stelde het alleenrecht op de stations veilig.

Iedere week levert Fastned in Nederland een nieuw snellaadstation af. In 2015 leidt dat tot een landelijk dekkend netwerk van snellaadstations. Het bedrijf breidt zijn werkzaamheden uit naar de Duitse autobahn met 67 stations. Eind 2015 is een Noord-Europese corridor van snellaadstations operationeel. Alle elektrische auto's, ongeacht het merk, kunnen vanuit Nederland naar Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Oostenrijk rijden. Overeenkomsten met MultiTankcard en Travelcard maken het ook voor zakelijke rijders gemakkelijk om elektrisch te tanken.

2. Peerby

Delen is het nieuwe hebben. De deel- en leeneconomie brak in 2014 definitief door en vindt komend jaar een nieuwe markt in de Verenigde Staten.

Het Nederlandse leenplatform Peerby kreeg een internationaal podium tijdens de Accenture Sustainability 24 marathon, en haalde via buitenlandse investeerders € 1,7 mln op.

Oprichters Daan Weddepohl en Eelke Boezeman kunnen daarmee de uitbreiding van de dienst naar de Verenigde Staten financieren. Eind 2015 wil Peerby in vijftig Amerikaanse steden actief zijn. "Over zo'n zes jaar is de deeleconomie een gewone economie", voorspelt Weddepohl. Het bedrijf gaat ook een kleine verzekering aanbieden voor mensen die hun spullen wel willen uitlenen, maar bang zijn dat die kapot gaan.

3. SlimBreker

Met het SlimBreker-project wil Koos Schenk wereldwijd een gamechanger zijn in de betonindustrie. Het sluiten van de betonkringloop levert forse CO2-besparing op.

Zijn innovatieve techniek voor CO2-neutraal cement uit betonpuin maakt cementproductie klimaatneutraal én circulair. Het idee leverde Schenk de ASN Bank Wereldprijs 2014 op in de categorie Duurzame energie, natuur en milieu. Het bijbehorende bedrag van € 10.000 en ondersteuning moet de SlimBreker verder verbeteren.

De wereldwijde cement- en betonindustrie is verantwoordelijk voor zo'n 6 procent van de jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen. Eerder becijferde het adviesbureau CE Delft al dat de betonindustrie tot 30 procent CO2-uitstoot kan besparen. Onder meer door de betonkringloop te sluiten.

4. Undagrid

Het slimme trackingsysteem voor rijdend materieel op vliegvelden bespaart niet alleen zoeken, maar ook energie. Schiphol test het sensornetwerk van Undagrid.

Het lokaliseren van bagagekarren. vliegtuigtrappen door middel van Wifi of Bluetooth kost geld en energie. In de Internet of Things-oplossing van Undagrid vormen de bagagekarretjes en vliegtuigtrappen zelf het netwerk. Een slim netwerk van sensoren meldt precies waar het materieel zich bevindt. Op de luchthaven Schiphol loopt inmiddels een test met het sensornetwerk.

Met de uitverkiezing tot de beste IoT start-up van Europa voor toepassingen van het Internet of Things, won het bedrijf € 40.000. Begin 2015 hoopt het bedrijf met een nieuwe investeringsronde geld binnen te halen voor de uitbreiding van het aantal testlocaties.

5. Bundles

De Nederlandse start-up Bundles is actief in de lease-economie. Het bedrijf verkoopt geen wasmachines, maar plaatst er een bij de klant thuis.

Als een duveltje uit een doosje verscheen Bundles begin dit jaar op de wasmachinemarkt. Met dat verschil dat de klant het apparaat niet koopt, maar een abonnement neemt voor een aantal wasbeurten - een bundle.

Volgens de initiatiefnemers leent het model van de lease-economie zich bij uitstek voor wasmachines. Bundles kreeg de steun van wasmachinegigant Miele. Het innovatieve concept bezorgde het jonge bedrijf bovendien een finaleplaats in de Circular Awards van Fortune Magazine.

Bij een investeringsronde haalde Bundles € 400.000 op en eind 2014 via crowdfunding nog eens ruim € 100.000. In 2015 wil de Nederlandse start-up uitbreiden naar het buitenland. En het bedrijf schrijft een wedstrijd uit voor andere apparaten die zich lenen voor het Bundles-concept.

Lees ook deel 1 in dit tweeluik: Welke vernieuwingen breken echt door en worden schaalbaar in 2015?