20-01-2015 13:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Een veranderende maatschappij biedt kansen voor duurzame ondernemers. Een groeiend aantal bedrijven vaart wel bij hernieuwbare energie en een circulaire economie.

Dat stelt netwerkorganisatie MVO Nederland in het Trendrapport 2015. MVO signaleert een groeiend aantal duurzame koplopers in het Nederlandse bedrijfsleven. Deze ontwikkeling geldt voor zowel het midden- en kleinbedrijf als de grote multinationals. Een aantal trends draagt hieraan bij.

1. Einde olietijdperk

De opkomst van steeds goedkopere, hernieuwbare energie maakt investeren in fossiele brandstoffen minder aantrekkelijk. Ook geopolitieke spanningen maken het oliebedrijven moeilijk. De divestmentbeweging groeit vanuit de gedachte dat straks geen geld meer is te verdienen met fossiele brandstoffen. Snel handelen loont. “Bedrijven met een actief klimaatbeleid presteren inmiddels 20 procent beter dan bedrijven die afwachten”, stelt directeur Willem Lageweg van MVO-Nederland in het rapport.

2. Technologie

Technologische ontwikkelingen leiden tot grote mogelijkheden op het gebied van cleantech.  Slimme technologie helpt energie te besparen en verspilling tegen te gaan. The Internet of Things draagt bij aan transparante ketens en het delen van kennis. Ondernemers zien kansen in het ontwikkelen van duurzame apps, slimme sensoren en drones. MVO verwacht een groei van de cleantechsector van € 10 mrd nu naar € 30 mrd in 2020.

3. Delen als verdienmodel

Consumenten zijn enthousiast over de deeleconomie. Zij zijn zich bewust van de massa goederen die ongebruikt blijft. Deze groeiende trend leidt tot kansen voor bedrijven die hier op in weten te spelen, zoals leenplatform Peerby. Ook is er geld te verdienen met het hergebruiken van afval, zoals tapijtproducent Interface demonstreert.

4. Burgers versus consumenten

De marketing van duurzame producten en diensten blijkt een vak apart. Waar burgers duurzaamheid belangrijk vinden, letten zij als consument toch vaak op de prijs. Keurmerken trekken kopers niet altijd over de streep. Belangrijker blijkt het verhaal achter het product. Door op deze trend in te spelen weten producenten zoals Tony’s Chocolonely klanten aan zich te binden.

Bron: MVO Nederland | Foto: Arjen Stilklik, via Flickr