30-01-2015 08:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Het masterprogramma van het Amerikaanse Environmental Defense Fund heeft sinds 2008 $ 1,4 mrd aan energiebesparende maatregelen opgeleverd.

EDF Climate Corps fellowship is een energiemanagement-programma voor masterstudenten aan de meest toonaangevende Amerikaanse universiteiten als het Massachusetts Institute of Technology en de Columbia University. In de afgelopen zes jaar hebben meer dan 300 bedrijven, overheidsinstellingen en organisaties aan het programma meegedaan.

Onder meer McDonald's, Yahoo, Google, Sony Pictures en Proctor and Gamble hebben al een student in huis gehad. De Amerikaanse provider Verizon huurt voor de vijfde keer iemand in.

Gemiddeld levert een assessment van het EDF Climate Corps een energiebesparing op van $ 1 mln. De vermindering van de hoeveelheid broeikasgassen is vergelijkbaar met de jaarlijkse CO2-uitstoot van 390.000 auto's. Volgens EDF levert het groeiende netwerk van bedrijven en fellows en de eigen kennis een scala aan energiemanagement-strategieën op die zowel kosteneffectief als schaalbaar zijn.

Case studies

Het EDF presenteerde deze week de eerste vier van een serie studies over het energieverbruik bij de onderzochte bedrijven en instanties. Opvallend daarin is dat relatief eenvoudige maatregelen direct grote besparingen opleveren. Zo leverden enkele aanpassingen van de besturingssoftware van een distributiecentrum van Adidas enkele tienduizenden dollars per jaar op.

Het is de bedoeling dat andere bedrijven en organisaties leren van de problemen en oplossingen bij de onderzochte bedrijven.

Bron: EDF Climate Corps | Foto: EDF Climate Corps