31-01-2015 09:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Drie nieuwsberichten die u niet mag missen. In drie keer 30 seconden. Iedere zaterdag presenteert DuurzaamBedrijfsleven.nl de best gelezen verhalen. Over innovatie, een doorbraak in duurzaam ondernemen en opvallend nieuws.

 

1. ‘Geld is er genoeg, financierbaarheid is het probleem’

 

Kunnen banken een boost aan de energietransitie geven? Die vraag stond centraal tijdens het twaalfde FD Energiedebat, georganiseerd door het Financieele Dagblad.

Experts uit de bancaire sector, de politiek, de wetenschap en de wereld van de start-ups gingen de discussie aan over de rol van banken in de energietransitie. Het debat had plaats in een volle zaal in het hoofdkantoor van ABN Amro, aan de Amsterdamse Zuid-as.

Meer weten? Lees verder.

 

2. Carlsberg maakt bierflesje van houtvezels

 

Bierbrouwer Carlsberg heeft een primeur in de bierindustrie. Het bedrijft ontwikkelt ’s werelds eerste biologisch afbreekbare bierfles.

De Green Fiber Bottle bestaat geheel uit biobased materialen, met duurzame houtvezel als hoofdbestanddeel. De fles kan na gebruik gewoon bij het oudpapier. Carlsberg zegt in te spelen op de groeiende druk van de markt om efficiënter om te gaan met grondstoffen en materialen.

Meer weten? Lees verder.

 

3. Met spaceshuttle-verf naar hoger energielabel

 

De ThermoShield muurverven van het Haarlemse bedrijf Coateq Coating leveren huiseigenaren 20 tot 40 procent energiebesparing op. De technologie is afkomstig van de ruimtevaartorganisatie NASA.

ThermoShield is een verf op waterbasis en bevat keramische bolletjes. Hij is beschikbaar in drie varianten. De buitenverf maakt gevels waterdicht, houdt warmte vast en drijft overtollig vocht van binnen naar buiten. De variant voor binnenshuis zorgt dat kamers gelijkmatiger opwarmen en langzamer afkoelen. De dakverf werkt als hitteschild en houdt woningen in de zomer koel.

Meer weten? Lees verder.

Foto Header: Alias 0591, via Flickr