20-02-2015 10:42 | Door: Thijs ten Brinck

Het wereldwijd opererende PR-bureau Edelman neemt afscheid van de Amerikaanse olielobby. Jarenlang was het American Petroleum Institute goed voor 10 procent van Edelman’s omzet. 

Na meer dan tien jaar dienstverlening zegt Edelman de samenwerking met het American Petroleum Institute (API) op. De afgelopen jaren was het contract goed voor ruim $ 327 mln aan facturen, in 2010 was Edelman zelfs voor meer dan 10 procent van zijn inkomsten afhankelijk van het API.

Hoewel het PR-bureau met deze stap vrijwillig afscheid neemt van een aanzienlijk deel van de wereldwijde omzet, lijkt de beslissing niet gedreven door idealisme. Blue Advertising, nu nog een dochteronderneming van Edelman, zal vermoedelijk als zelfstandige partij de olielobby blijven bedienen.

 

Klimaatontkenners

 

In augustus 2014 gaven enkele grote PR-bureaus aan niet meer te zullen werken met partijen die de invloed van broeikasgassen op het klimaat ontkennen. Het grote Edelman was daarin toen een uitzondering. Woordvoerder Michael Bush destijds in de Guardian: “We gaan op constructieve wijze de dialoog aan over uitdagingen in de energiesector.”

Enkele dagen na dat statement sloot Edelman zich onder publieke druk alsnog aan bij de concurrentie. “We erkennen de realiteit en wetenschap rond klimaatverandering volledig. We accepteren geen klanten met als doel klimaatverandering te ontkennen", schreef het bedrijf in een verklaring.

Het American Petroleum Institute ontkent klimaatverandering op zijn website overigens ook niet. Toch leidde de samenwerking tot steeds meer vragen van Edelman’s andere klanten, aldus het Climate Investigations Center dat het thema in augustus 2014 onder de aandacht bracht.

Bron: Guardian | Foto: America's Power, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)