03-03-2015 19:23 | Door: Thijs ten Brinck

De documentaire Under the Dome, over het smogprobleem in China, is in twee dagen meer dan 200 miljoen keer bekeken. Beurskoersen van Chinese cleantech bedrijven stegen met dubbele cijfers.

Al snel na de publicatie stegen de koersen van verschillende Chinese bedrijven sterk. Onder andere een leverancier van hernieuwbare energie-installaties, een producent van luchtvervuilingsmonitoringssystemen en een luchtfilterfabrikant stegen met 10 procent. De winsten hadden nog groter kunnen zijn. De handel liep echter tegen de dagelijkse limiet en is daarom stil gelegd.

De documentaire is gemaakt door de onafhankelijke onderzoeksjournalist Chai Jing. Tot voor kort werkte deze Chinese journalist nog voor de staatstelevisie. Na haar zwangerschap ging ze zich zorgen maken over de ongezonde lucht in het land. Dat was de aanleiding voor deze documentaire.

De film slaat, met in korte tijd meer meer dan 200 miljoen views, enorm aan. De Huffington Post spreekt al van China's eigen Inconvenient Truth, verwijzend naar de alarmerende klimaatfilm van Al Gore.

Internetvrijheid

Opvallend genoeg staat China de online documentaire gewoon toe, ondanks de directe kritiek op het Chinese Ministerie van Milieu. Volgens NOS correspondent Marieke de Vries een teken dat de Chinese overheid het smogprobleem serieus neemt. "Het is geen taboeonderwerp meer. Het is een probleem waar iedereen last van heeft en waar de overheid ook wat aan wil doen."

Bekijk Under the Dome op Youtube (in het Chinees, met automatische Engelse ondertiteling)

http://youtu.be/T6X2uwlQGQM

Bron: Forbes, NOS, Huffington Post | Foto: Kevin Dooley, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)