30-01-2012 13:46 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Uit een 18 jaar durend onderzoek van Harvard University onder 180 beursgenoteerde bedrijven blijkt dat bedrijven die duurzaam ondernemen 4,8 procent meer rendement opleveren.

De economen Robert G. Eccles, Ioannis Ioannou en George Serafeim van Harvard laten in hun rapport ‘The Impact of Corporate Culture of Sustainability on Corporate Behavior and Performance’ ondubbelzinnig zien dat aandelen van bedrijven die duurzaam ondernemen gemiddeld 4,8 procent beter rendeerden dan bedrijven die dat niet deden.

Ondernemingen die duurzaamheid integreren in hun bedrijfsvoering waren daarnaast minder volatiel – lieten minder koersschommelingen zien – en behaalden een betere return on assets (ROA) dan de low sustainability-groep.

High versus low

Voor het onderzoek zijn de financiële prestaties van verschillende bedrijven bekeken, waaronder Ford, Southwest Airlines en Novo Nordisk. De onderzoekers onderscheidden de bedrijven in een high sustainability-groep, bedrijven die al sinds enkele jaren vrijwillig een milieu- en sociaal beleid voeren, en een low sustainability-groep, bedrijven die bijna niets van dit soort beleid voeren, traditionele bedrijven dus. De twee groepen zijn getest op verschillen in gedrag en prestaties gedurende 18 jaar.

Het verschil tussen de twee groepen wordt gekenmerkt doordat high organisaties milieu en sociale doelen als kerntaak zien voor hun strategie en aanpak. Bij deze bedrijven is het aannemelijker dat hun directie de verantwoordelijkheid draagt over deze zaken. Zo blijkt dat 53 procent van de ondernemingen in de high sustainability groep de directie verantwoordelijk houdt voor de milieu en sociale prestaties van de organisatie. Bij de low sustainability groep houdt slecht 22 procent de directie hiervoor verantwoordelijk.

Betrokkenheid stakeholders

Dat de high sustainability groep betere financiële prestaties haalt komt volgens de onderzoekers dat ze meer gericht zijn op de langere termijn. Daarnaast concentreren ze zich op een brede groep stakeholders, zoals werknemers en klanten, en niet alleen de aandeelhouders. Door transparante verslaglegging en betrokkenheid bij stakeholders te verkrijgen ontstaan banden op basis van gezamenlijk vertrouwen. Deze bedrijven trekken daarom altijd meer toegewijde in plaats van vluchtige investeerders aan.

High sustainability bedrijven zorgen door de bank genomen ook beter voor hun personeel door bijvoorbeeld te zorgen voor veilige werkomstandigheden. Daarnaast voeren ze doorgaans hun due diligence onderzoeken beter uit, waardoor kosten, mogelijkheden en risico’s beter worden ingeschat.

Implicaties

Sinds de jaren 90 is de waarde voor aandeelhouders steeds meer centraal komen te staan in de bedrijfsvoering. Er zijn echter ook ondernemingen die hun focus ook op andere gebieden hebben liggen. Het onderzoek concludeert dat de high sustainability groep meer proactief, meer transparant en meer verantwoordelijk is. Bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan blijken op alle punten beter scoren.

Bron: Harvard Business School

Foto: Flickr.com, Márcio Cabral de Moura