15-04-2015 09:36 | Door: Thijs ten Brinck

Grote bedrijven en instellingen gebruiken zonne- en windenergie niet slechts vanwege het groene imago maar vooral uit strategisch oogpunt.

Dat meldt de Amerikaanse koepelorganisatie voor windenergie AWEA. Gestimuleerd door de lage én voorspelbare kosten investeren steeds meer bedrijven, universiteiten en ander instellingen direct in windparken en zonneweides. “Succesvolle merken en bedrijven zien in toenemende mate de waarde van de goedkope windenergie”, zegt Tom Kiernan, CEO van de AWEA. “We zien een groeiende markt voor directe investeringen in windparken, juist vanwege de stabiele elektriciteitsprijzen.”

Bij bijna een kwart van de contracten in de Amerikaanse windsector in 2014 was een bedrijf betrokken dat niet direct actief is in de energiemarkt. Bedrijven als Google, Ikea, Dow, Facebooken en Microsoft gebruiken eigen windparken, of langlopende power purchase agreements, als verzekering tegen variërende stroomprijzen.

“De VS heeft met wind en zon fantastische energiebronnen die nooit opraken”, zegt Steve Howard, duurzaamheidsdirecteur bij Ikea. “Investeren in duurzame energie is goed voor de werkgelegenheid, goed voor ons bedrijf, voor het milieu én voor onze energiezekerheid.”

Onder andere Apple investeerde in ook een zonnepark. Voor zowel wind als zonneparken staat de stroomprijs voor stroom opgewekt door de eigen parken tientallen jaren vast. Dat geeft de bedrijven zekerheid en ruimte andere, meer risicovolle investeringen te plannen. 

Bron: AWEA, Forbes | Foto: juppschmitznippe, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)