10-10-2012 16:49 | Door: Lotte Gerritsen

Van een houten zonnebril tot plantaardig ijs: vanaf vandaag kunnen duurzame ondernemers hun waar te koop aanbieden via crowdfundingplatform One Planet Crowd.

“TWO-O staat voor twee rondjes, twee werelden. Het hout heeft klasse, de klassieke wereld. De andere wereld is de hippe, snelle wereld van gadgets en technologie,” legt de 26-jarige Rodny Heemskerk uit. Naast hun fulltime banen werken hij en zijn zakenpartner en goede vriend Bob Koning in de avonduren voor TWO-O, in een antikraakpand in het centrum van Amsterdam.

TWO-O maakt gadgets en accessoires van hout, van iPhone- en iPadhoesjes tot flesopeners en manchetknopen. “Het is nu heel erg druk, we zitten echt op een omslagpunt dat we het bijna niet meer redden naast onze baan”, vertelt Koning. “We willen zo snel mogelijk fulltime bezig zijn met TWO-O. Hopelijk kan One Planet Crowd ons daarmee helpen.”

Zonnebril

TWO-O is één van de start-ups die die zijn product aanbiedt op Oneplanetcrowd.nl, een crowdfundingplatform dat zich richt op duurzame en innovatieve ondernemingen. Tijdens het Festival of Cools van de Amsterdamse ‘incubator’ Green Metropole werd dit platform gelanceerd en pitchten Heemskerk en Koning hun houten zonnebril. De zonnebril is het eerste product van de heren dat volledig van gerecycled hout wordt vervaardigd. “De bedoeling is dat voor geen van onze gadgets meer bomen gekapt hoeven worden”, zegt Heemskerk. “Het kost alleen wat tijd om dat te kunnen realiseren.”

De bedoeling is dat voor geen van onze gadgets meer bomen gekapt hoeven worden.

De producten van TWO-O worden gemaakt van verschillende soorten hout, zoals walnoten, eiken, bamboe of esdoorn. Natuurlijk FSC-gecertificeerd. “Voor ieder gadget dat wij maken schenken wij een bepaald bedrag aan ‘Plant je voort’. Zij planten bomen terug op Nederlandse bodem”, aldus Heemskerk.

Crowdfunding

One Planet Crowd is het eerste Nederlandse crowdfundingplatform voor duurzame producten en diensten. Op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid, vond de lancering plaats en toonden de eerste tien duurzame ondernemers hun product. Naast de zonnebril van TWO-O werden er bijvoorbeeld een honderd procent plantaardig ijsmerk en een online community voor carpoolen gepresenteerd.

“Crowdfunding moet vooral leuk zijn”, zegt oprichter van het platform Maarten de Jong. “Op onze website staan aantrekkelijke, lekkere en innovatieve producten en diensten. Allemaal van ondernemers die de planeet een beetje groener willen maken. Hoe succesvoller de campagne, hoe beter de basis voor de jonge bedrijven.”

Crowdfunding wordt wereldwijd steeds populairder. Het afgelopen jaar werd er €3 mrd opgehaald via crowdfunding: in 2009 was dit nog €500 mln. Ook in Nederland groeit de belangstelling. In het eerste half jaar van 2012 leverde crowdfunding al bijna €1,5 mln op. Naar verwachting zal het aantal opgehaalde euro’s in 2012 verdubbeld zijn ten opzichte van 2011.

Olievlek

Op dit moment verkoopt TWO-O zo’n vijftien producten per maand. De iPhonehoesjes zijn het meest populair. Maar de ondernemers bieden ook custom made service aan, zoals op maat gemaakte manchetknopen voor een bedrijf. Door hun deelname aan One Planet Crowd hopen de mannen naast €25.000 meer naamsbekendheid te vergaren. “De naamsbekendheid is absoluut belangrijk”, zegt Heemskerk. “We willen dat de naam TWO-O zich als een olievlek gaat uitbreiden.”

We willen dat de naam TWO-O zich als een olievlek gaat uitbreiden.

De jonge ondernemers hebben grote plannen voor de toekomst. “Ten eerste willen we onze productie, die nu nog via andere schakels plaatsvindt, volledig in eigen huis”, zegt Koning. “Daarnaast willen we de webshop internationaal maken en steeds meer gave producten kunnen aanbieden.” Een grote droom van de mannen is een eigen TWO-O winkel. “Maar dat is nog ver weg hoor”, zegt Heemskerk. “Op dit moment liggen onze producten in drie winkels in Amsterdam en Haarlem. Dat willen we eerst uitbreiden naar meer winkels in verschillende steden.”