30-10-2012 11:19 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Duurzaamheid staat hoog in het het vaandel in het Amerikaanse bedrijfsleven. Voor 42 procent van de bedrijven speelt duurzaamheid een sleutelrol in hun bedrijfsvoering.

Dat is meer dan twee keer zoveel als de 18 procent in 2006. Dat blijkt uit recent onderzoek van Siemens en informatieplatform McGraw-Hill Construction naar de implementatie van duurzaamheid in het Amerikaanse bedrijfsleven.

Dat blijft niet alleen bij woorden. Zo groeien de budgetten die bedrijven vrijmaken voor het milieu en de invloed van de chief sustainability officer blijft toenemen.

Financiële overwegingen, zoals de toestand van de economie en vereiste investeringen, blijven de grootste obstakels voor een brede adoptie van duurzaamheid.

Drijfveren

De grootste drijfveren voor de implementatie van duurzaamheid zijn energie- en kostenbesparing. Een andere reden voor maatschappelijk verantwoord ondernemen schuilt in verhoogde productiviteit. Bijna de helft van de ondervraagde executives verwachte lagere kosten voor gezondheidszorg en een hogere werkproductiviteit als resultaat van duurzame investeringen.

Niet ‘omdat het moet’

Het onderzoek is de derde van een reeks. Sinds de eerste editie in 2006 is een positieve trend te zien richting duurzaamheid als standaard element van de bedrijfsstrategie.

Zo is het aantal bedrijven dat milieu-initiatieven ziet als een wettelijke verplichting of als kostenintensief is de afgelopen zes jaar flink gezakt: van 33 procent in 2006 tot 17 procent in 2012. Duurzaamheid is dus niet meer een verplichting, maar een graag gekozen bedrijfsstrategie.

Bron: Environmental Leader

Foto: Hadleygrass is asparagus