19-12-2012 15:05 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Cradle-to-cradle design, biomimicry, Life Cycle Analysis of gewoon efficiënter omspringen met grondstoffen en energie. Het zijn allemaal manieren om je bedrijf te verduurzamen.

Een rapport van het Network for Business Sustainability (NBS),  een onderzoeksgroep van de Ivey Business School uit Canada, zette ze op een rijtje. Het rapport geeft 39 manieren en voorbeelden uit de praktijk die bedrijven gebruiken om te innoveren. Daarvoor vatten de onderzoekers meer dan 127 rapporten van de afgelopen 20 jaar samen. Hun eindresultaat moet bedrijven handvatten geven om de verduurzaming van hun bedrijf te beoordelen en om verder duurzaam te innoveren.

Het rapport presenteert een raamwerk waarin de duurzame ontwikkeling van een bedrijf wordt geschetst. Verduurzaming begint bij “eco-efficiency”: hoe kunnen dezelfde dingen beter? Om het tweede stadium te bereiken – het ontplooien van nieuwe en omzet verhogende duurzame activiteiten – is meestal een fundamentele ommezwaai in de visie van een bedrijf nodig.

Tenslotte volgt het stadium waarin bedrijven duurzaamheid ademen. Bij deze bedrijven gaat duurzaamheid verder dan efficiëntie en het ontplooien van nieuwe activiteiten. Deze bedrijven willen maatschappelijke verandering teweeg brengen.

Concrete stappen richting duurzaamheid

De onderzoekers tonen diverse bedrijven die door fases één en twee zijn gegaan. Kledingmerk Patagonia heeft bijvoorbeeld veel gehad aan het maken van een Life Cycle Analysis, waarbij de milieubelasting van een product gedurende de hele levencyclus geanalyseerd wordt. Het merk leerde dat T-shirts gemaakt van normaal katoen tot drie keer meer fossiele brandstoffen verbruiken dan T-shirts gemaakt van organisch katoen of synthetische stoffen. Om katoen te telen wordt bovendien vaak gebruik gemaakt van bestrijdingsmiddelen die schadelijk zijn voor water, de grond en de gezondheid van boeren.  Na het maken van een LCA besloot het bedrijf over te stappen op 100 procent organisch katoen.

Het betrekken van medewerkers kan ook een manier zijn om te stijgen op de duurzaamheidsladder. Zo vroeg chemieconcern Lanxess haar medewerkers om met suggesties te komen om economische en milieuprestaties te verbeteren. Werknemers dienden in 2009 meer dan 1800 ideeën in. Uiteindelijk is bijna een derde van alle ideeën gerealiseerd, wat Lanxess zo’n €1,6 mln opleverde. Ook de aandragers van de ideeën werden financieel beloond.

70 procent aan het begin

De onderzoekers constateren dat 70 procent van de bedrijven zich in het eerste stadium van efficiëntieverhoging bevindt. 28 procent bevindt zich in het tweede stadium. Sommige bedrijven zullen zich in het laatste stadium bevinden, maar bij geen van de onderzochte bedrijven vonden de onderzoekers duidelijk empirisch bewijs hiervoor.

Verschuiving naar een duurzamer stadium heeft volgens de onderzoekers zijn voordelen. Duurzame bedrijven durven naar de lange termijn te kijken. Dit leidt tot sterke relaties tussen werknemers en leden van de gemeenschap, maar ook minder verbruik van grondstoffen en kleinere hoeveelheden vervuiling. Duurzame bedrijven zijn hierdoor minder vatbaar voor crises, stakingen, schandalen en acties van milieuactivisten.

Bron: CSR Wire

Foto: Mario Quiroga