03-05-2016 12:13 | Door: Eelco Brandes

De waterbus is een duurzaam alternatief transportmiddel om in een stad snel en efficiënt te reizen. In de haven van Antwerpen wordt de eerste waterbuslijn tegen de zomer van 2017 verwacht.

​Dat zegt havenschepen Marc Van Peel van Havenbedrijf Antwerpen. "Het concept van de waterbus heeft al in andere steden zijn waarde bewezen. In een stad als Antwerpen, met de tweede grootste haven van Europa, moeten we een dergelijk initiatief met succes kunnen lanceren en uitbouwen", aldus Van Peel.

"De Schelde is immers een onbenutte snelweg voor woon-werkverkeer"

Duurzaam alternatief

Een reeks van ingrijpende infrastructuurwerken zal de komende jaren een belangrijke impact hebben op de mobiliteit in en de bereikbaarheid van de Antwerpse regio. Met de waterbus wil het Havenbedrijf de havenwerknemers een duurzaam alternatief bieden om hun werkplek snel en efficiënt te bereiken.

"Een goed werkende waterbus moet mensen kunnen overtuigen om hun wagen thuis te laten. De Schelde is immers een onbenutte snelweg voor woon-werkverkeer die we nu, in een fase van ingrijpende werken, optimaal moeten inzetten", zegt Van Peel.

De waterbus richt zich in eerste instantie op woon-werkverkeer, maar ook toeristen en recreanten kunnen in de toekomst op de waterbus kunnen stappen.

Internationale marktverkenning

Het Havenbedrijf start nu met een internationale marktverkenning waarmee het informatie wil verzamelen. Aan de hand van een reeks vragen wil het Havenbedrijf beter zicht krijgen in de reeds bestaande partijen voor de exploitatie van de waterbus en de beschikbare schepen op de markt.

Daarnaast wil het Havenbedrijf het concept dat tot dusver werd ontwikkeld, toetsen aan de markt. Op basis van de informatie die nu wordt verzameld, wordt er in een volgende fase een aanbesteding uitgeschreven waarmee het Havenbedrijf op zoek gaat naar een uitbater voor de waterbus.

Routes

Op basis van uitgebreide contacten en analyses de voorbije maanden, heeft het Havenbedrijf drie lijnen voor de waterbus uitgetekend. De eerste lijn of havenlijn loopt van Antwerpen-Centrum (Steenplein) tot aan Fort Liefkenshoek in Beveren en kan de verzadigde Scheldekruisingen in Antwerpen (Waasland- en Kennedytunnel) helpen ontlasten.

De tweede lijn is een fietsveer op het Kanaaldok ter hoogte van de Lillobrug. Voor fietsers is de Lillobrug nu een onbetrouwbare verbinding, die ofwel lange wachttijden, ofwel een omweg van ruim 10 kilometer oplevert.

De derde lijn of regiolijn gaat van Temse tot Antwerpen-Centrum (Steenplein) en vervoert voornamelijk passagiers stroomopwaarts richting Antwerpen.  Deze routes zijn nog niet definitief en worden, in samenspraak met de bedrijven in de haven en met uiteindelijke exploitant, verder verfijnd.

Bron: ANP | Foto's: ANP (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)