Future Cities

JCDecaux: ‘Elektrische huurfiets verandert gedrag in steden’

Fietsen Parijs

14-05-2016 11:04 | Door: Chris Thijssen

Wie in Brussel of Parijs is geweest, heeft ze misschien weleens gebruikt: de publieke huurfietsen van JCDecaux. Het selfservice-fietsverhuursysteem Cyclocity is te vinden in zeventig steden, waar het volgens JCDecaux niet alleen het OV ontlast, maar ook de verkeersdruk en uitstoot van uitlaatgassen vermindert.

JCDecaux introduceerde zijn fietsverhuurdienst in 2003 voor het eerst op kleine schaal in Wenen, Córdoba en Gijón. In 2005 volgde op grote schaal de stad Lyon. Volgens het bedrijf zijn de meer dan 52.000 fietsen sindsdien wereldwijd al meer dan 500 miljoen keer verhuurd. Het self-service-fietsverhuursysteem kent inmiddels 670.000 langdurige abonnees. 

Cyclocity is momenteel beschikbaar in dertien Europese en Aziatische landen. In onder meer Lyon, Brussel, Dublin, Parijs en Valencia behoren de fietsen tot het vertrouwde straatbeeld.

Aanvulling op het OV

JCDecaux ziet Cyclocity als een mooie aanvulling op het openbaar vervoer. Volgens het bedrijf heeft het verhuursysteem bewezen de kwaliteit van het stedelijke leefklimaat te vergroten. Zo biedt het verhuursysteem inwoners de mogelijkheid de auto of scooter te laten staan, waardoor de totale verkeersdruk in stadscentra afneemt.

Het fietssysteem levert zodoende een bijdrage op het gebied van milieu en volksgezondheid, stelt JCDecaux. Daarnaast is de service volgens het bedrijf zeer toegankelijk voor toeristen, waardoor steden zich kunnen onderscheiden.

Hoe werkt het?

Op diverse locaties in een stad bevinden zich stations met daarin plek voor meerdere fietsen. Gebruikers kunnen bij een op het station aanwezige informatiepaal een pas aanschaffen, die het mogelijk maakt een fiets naar keuze los te koppelen van de parkeerpalen. Vervolgens kan een gebruiker gaan en staan wij hij wil en de fiets later parkeren in een van de andere stations.

Omdat er een uitgebreid netwerk aan stations bestaat, kan de gebruiker zijn fiets altijd ergens kwijt. Bovendien zijn er mobiele apps beschikbaar die tonen waar in de buurt een fietsstation is en hoeveel fietsen en vrije plekken er zijn. Voor toeristen is het mogelijk een dagpas aan te schaffen, maar inwoners kiezen volgens JCDecaux doorgaans voor een maand- of een jaarabonnement.

Elektrische huurfiets

Sinds 2015 is een deel van de huurfietsen van JCDecaux in Parijs bovendien elektrisch. Deze fietsen bevatten een lichtgewicht batterij, die gebruikers ondersteunt bij het optrekken en fietsen op hellingen. De accu kan een afstand van 10 kilometer overbruggen. Dat is volgens de verhuurder vier keer de afstand die mensen gemiddeld op de huurfietsen in Parijs afleggen.

Abonnees van dit fietsverhuursysteem kunnen de batterij mee naar huis te nemen om deze op te laden. Daarnaast kunnen ze de batterij aan een app op hun smartphone linken om te zien hoe vol de batterij is en hoeveel kilometer ze hebben gefietst.

Volgens Jean-Charles Decaux, Co-CEO van JCDecaux, onderstrepen de elektrische fietsen de tweede revolutie in stedelijke mobiliteit. “De elektrische huurfietsen bieden een duurzaam alternatief voor stadsbesturen en moedigen reizen met lage emissie aan. Bovendien brengen de fietsen een echte gedragsverandering in stedelijke omgevingen tot stand.”

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: JCDecaux | Foto: JCDecaux (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.