Future Leadership

Interview Vandebron: 'Google en Tesla, dát zijn onze concurrenten'

08-07-2016 10:30 | Door: Eelco Brandes

De vernieuwer van de energiemarkt, die rol wil Vandebron. Niet om ‘zo snel als mogelijk de eigen zakken te vullen maar om de energietransitie vooruit te helpen’, zegt medeoprichter Aart van Veller. “Grote energiebedrijven hebben simpelweg geen bestaansrecht meer.”

Het idee voor Vandebron ontstond in 2013. Remco Wilcke, Matthijs Guichelaar en Aart van Veller vroegen zich af waarom ze energie niet gewoon rechtstreeks van een windmoleneigenaar konden kopen.

Met energieplatform Vandebron dat in april 2014 startte, werd het idee werkelijkheid. Hier kunnen opwekkers van duurzame energie hun stroom één op één verkopen aan lokale afnemers en vice versa. Maar de ambities gaan verder dan puur het verbinden van consument en producent, zegt Van Veller.

“Het huidige energiesysteem werkt niet meer: het staat de duurzame energietransitie in de weg"

Leiderschapsrol

Vandebron wil volgens de oprichter een leidersrol spelen in de transitie naar een volledig duurzame energievoorziening. Dit past geheel in de onvermijdelijke tendens van centraal opgewekte fossiele energie naar lokaal geproduceerde groene energie. “Wij zien ondernemen als het middel om deze transitie naar een duurzame economie te versnellen.”

Waarom dit nobel streven? Van Veller heeft geen twijfels: hij wil oud worden op een leefbare planeet. En daar moeten we nu stappen voor gaan zetten, zo luidt zijn opvatting.

“Er moet iets veranderen”, zegt hij. “Het huidige energiesysteem werkt niet meer, want het staat de duurzame energietransitie in de weg. De grote energiebedrijven hebben geen bestaansrecht meer.”

Dubbel verdienmodel

Wat Van Veller steekt, is dat veel energiebedrijven een dubbel verdienmodel hanteren. Ze verdienen aan een maandelijks bedrag én ze pakken een marge op het verbruik van energie, stelt hij.

“Daarbij maken ze winst op de stroom die wordt verbruikt, dus hebben ze er baat bij meer stroom te verkopen. Vandebron verdient alleen aan de vaste leveringskosten. Deze zijn € 6,25 per maand, inclusief BTW, per product (gas of stroom), ongeacht de contractduur.”

Luister hier de Podcast van Aart van Veller (Vandebron) op DuurzaamBV Radio terug:

Dit verdienmodel staat los van de hoeveelheid energie die wordt verbruikt. Integendeel, een lagere stroomrekening voor klanten is juist in het voordeel van Vandebron.

“Als onze klanten minder stroom verbruiken, kunnen we namelijk meer mensen op een bron aansluiten. Bovendien weet je bij ons waar de energie vandaan komt en dat die volledig groen is.”

"Het is veranderen of verdwijnen voor de grote energiepartijen"

Veranderen of verdwijnen

Volgens de ondernemer resteert de grote energiespelers slechts twee keuzes: veranderen of verdwijnen. “Wanneer dat gaat gebeuren?”, herhaalt Van Veller de vraag. “Dat is van veel variabelen afhankelijk. Veel energiebedrijven zijn in handen van buitenlandse investeerders en daarvan is moeilijk in te schatten hoe diep hun zakken zijn. En hoelang ze dit volhouden.”

Wat Van Veller wel zeker weet is dat binnen tien jaar de meeste huishoudens zelf opwekkers van duurzame energie zijn. "Het enige dat ze nodig hebben is een onafhankelijk energieplatform om energie uit te wisselen.”

Wie echter denkt dat Van Veller ervan droomt dat zijn bedrijf de hele markt overneemt heeft het mis. “Het laatste dat we willen is een monopolypositie. Dat zou ongezond zijn. We willen juist andere partijen inspireren met ons model: geen marge maken op energie. En niet investeren in fossiele en duurzame opwek maar juist lokale bronnen faciliteren dat te doen, zoals burgers, coöperaties en bedrijven.”

Slechte kopieën

Energiespelers die het model van Vandebron hanteren ziet Van Veller nog niet. Tot zijn spijt, bekent hij eerlijk. “Ik zou het oprecht leuk vinden, want dat creëert een markt. Maar ik zie louter slechte kopieën van Vandebron. En dat zeg ik zonder een moreel oordeel te vellen.”

Hij wijst als voorbeeld naar duurzame energieplatform Powerpeers van Nuon dat onlangs van start ging. “Voor de perceptie van de consument beweren ze hetzelfde te doen als Vandebron. Maar qua verdienmodel blijven ze het oude spelletje spelen, omdat ze geld verdienen op de energie die ze verkopen. En die is niet afkomstig van onafhankelijk bronnen maar van hun zelf. Het is een compliment dat partijen onze richting op bewegen, maar ik heb liever dat ze goed doen.”

"Vandebron wil niet in handen komen van een partij die heel groen lult, maar in realiteit heel grijs is"

Geen 'fossiele' overname

Een overname door een grote speler in de energiemarkt ziet Van Veller daarom niet zitten. “Vandebron wil niet in handen komen van een partij die aan de ene kant heel groen lult, maar in realiteit heel grijs is, omdat ze bijvoorbeeld nog kolencentrales bezitten”, zegt hij. “Zolang er dus geen groot bedrijf is met dezelfde filosofie worden we zelf groot.”

De concurrentie voor Vandebron in de energiemarkt komt volgens de medeoprichter dan ook eerder uit een andere hoek dan van de traditionele energiereuzen. “Ik denk dan aan Tesla en Google. En ook Amazon dringt meer het huis binnen met zijn innovaties.”

Halvering van verdienmodel

Zelf innoveert Vandebron ook. De jonge start-up zet groot in op consumenten die zelf energie opwekken. Daarbij worden vorming van collectieven bevorderd.

“We hebben per stad verschillende zonnecollectieven waar burgers met zonnepanelen zich aan kunnen sluiten. De verkopende partij krijgt hier een goede prijs voor van 10,5 eurocent per kilowattuur, voor alle energie die hij op jaarbasis meer produceert dan zelf verbruikt. Terwijl ze bij vrijwel alle andere energiebedrijven maar 4 tot 6 eurocent per kilowattuur krijgen.”

Ook afnemers van duurzame energie kunnen een goede prijs verwachten doordat Vandebron mee investeert in de abonnementskosten. Daardoor is het verdienmodel van het bedrijf zelfs gehalveerd: in plaats van € 12,50 voor een abonnement voor het afnemen voor stroom en gas betalen klanten € 6,25.

“Met relatieve hoge prijs per kilowattuur, maar met lage vaste kosten is het voor stroomgebruikers tot zo’n 1.500 kilowattuur voordeliger om voor duurzame energie uit de buurt te kiezen. Meestal zijn dat de afnemers die zelf ook zonnepanelen hebben maar op jaarbasis net te weinig produceren voor eigen verbruik. Zo hebben we dus echt een marktplaats gecreëerd van een voor iedereen die zelf stroom opwekt met zonnepanelen”

"We kijken serieus naar internationale uitbreiding in de landen om ons heen"

Internationale uitbreiding

Groeien wil Van Veller eveneens met Vandebron, het liefst ook zo spoedig mogelijk naar het buitenland. “We kijken serieus naar internationale uitbreiding, maar dat bevindt zich nog in onderzoeksfase. De landen om ons heen liggen hierbij de voor de hand. We bekijken waar we de grootste toegevoegde waarde kunnen bieden. In Duitsland zijn ze bijvoorbeeld relatief ver qua duurzame energie dus andere markten hebben onze voorkeur.”

Slimheid

Met alle ambitieuze groeiplannen op de rol vindt Van Veller het toch moeilijk in te schatten waar het bedrijf over pakweg vijf jaar staat. “De wereld verandert zo snel dat het lastig is daar iets over te zeggen”, weet hij.

Los van de nationale en internationale groei kan Vandebron de komende jaren progressie boeken met verbeterde IT-systemen. “Door meer slimheid aan het platform toe te voegen wordt de klantervaring beter. En kan vraag en aanbod steeds meer in real time matchen.”

Reactie Powerpeers

Reactie Lars Falch, Powerpeers: "VandeBron heeft op een hele mooie manier gezicht gegeven aan diverse bedrijven die energie ook produceren. Powerpeers heeft als doel de energietransitie in Nederland te versnellen en daar heb je meerdere initiatieven voor nodig, die juichen we daarom allemaal toe. Powerpeers is inderdaad geen kopie want gaat hierin een aantal stappen verder.

Omdat Powerpeers op basis van tijd vraag en aanbod matcht, kunnen we  inzichtelijk maken wanneer een windmolen stilgestaan heeft en met welke bron dit vervolgens wordt aangevuld. Hierdoor maken wij als enige juist geen gebruik van de traditionele centrales.” 

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Foto's: Vandebron | Op de groepsfoto van links naar rechts: Matthijs Guichelaar, Remco Wilcke en Aart van Veller.

Door: Eelco Brandes

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven Media. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Energie, Grondstoffen & Verpakkingen en Industrie & Chemie. Altijd op zoek naar baanbrekende duurzame innovaties die energie geven.