Future Leadership

Interview foodpionier Bob Hutten: 'De vele moeite loont'

bob hutten veghel foodservice

12-07-2016 07:03 | Door: Eelco Brandes

Van betekenis zijn voor mens, cultuur of natuur, dat is de kern van de activiteiten van het toonaangevende foodservicebedrijf Hutten in Veghel, zegt eigenaar Bob Hutten. Dit realiseert de pionier door kosten noch moeite te sparen om 'zijn medewerkers in hun kracht te zetten': "De vele moeite loont."

De basis voor Hutten ligt in de bakkerij van de familie die uit 1929 stamt. In de decennia die volgen, komt de nadruk gaandeweg meer te liggen in het leveren van (party)catering services. Nu, bijna negentig jaar na de oprichting, is Hutten onder leiding van Bob Hutten uitgegroeid tot een vooruitstrevende duizendpoot in de foodsector.

Van het ontwikkelen van het eigen huislabel De Guijt, voor duurzame foodproducten en het realiseren van de duurzame cafetaria van de toekomst - Smaaklokaal Hutten - tot en met het optuigen van een heuse ‘verspillingsfabriek’ en een personeelsbedrijf; geen idee is te gek voor dit Veghelse bedrijf om het niet te doen, zo lijkt het.

Bob Hutten was eerder te gast bij DuurzaamBV Radio, lees onder en verderop in het artikel de Podcasts terug:

Als je als leider bij een bedrijf start, dan ben je behoorlijk Jezus"

Een belangrijke voorwaarde voor de eigenaar om een nieuwe stap te wagen, is dat een innovatie iets goeds oplevert voor cultuur, natuur of de mens. “Het leven draait in mijn ogen om van betekenis te zijn”, zegt Hutten. “Als mens kun je twee dingen doen: of je hangt achterover, of je zet je beste beentje voor om de aarde beter achter te laten. Alles wat Hutten doet, draagt hier aan bij.”

De zienswijze van de directeur mondt uit in diverse innovatieve stappen en een trendsettende rol in de foodservice-sector. Maar ook als werkgever toont het Veghelse bedrijf zich als eigenzinnig en vooruitstrevend en wordt kosten noch moeite gespaard om de 1.600 personeelsleden in de meest prettige en productieve staat te brengen.

Samenwerkers

Zo is het woord ‘medewerkers’ intern afgezworen. Dit doet de werknemers geen eer aan, vindt Hutten. Nee, in Veghel wordt nadrukkelijk gesproken over ‘samenwerkers.

Wie het bedrijfsterrein van Hutten op rijdt, wordt bovendien op de parkeerplaats al hartelijk begroet met de borden: ‘Leuk dat je er bent!’, terwijl feelgoodmuziek door de speakers schalt. Het is duidelijk: achter alles bij Hutten zit een idee en geen kans wordt onbenut gelaten om een positieve prikkel te geven.

Het vrijspelen van talent noemt Hutten dat zelf. “We willen mensen in hun kracht zetten. Dit doen we door ze binnen Hutten vertrouwen en ruimte te geven om zichzelf te kunnen ontplooien.”

"In het interne deelplatform van Hutten ontbreekt enkel nog een datingsite. Dat was helaas niet mogelijk"

Jezus

Toch heeft de eigenaar zijn persoonlijke leiderschapsrol moeten ontwikkelen sinds hij in de jaren negentig het roer van het bedrijf overnam, bekent hij eerlijk en vol zelfspot. “Als je als leider start bij een bedrijf dan ben je behoorlijk Jezus. Tenminste, dat had ik destijds. Je bent toch een soort missionaris die mensen om zich heen verzamelt die dat beeld delen en scheppen wat jij in je hoofd hebt.”

Het gevaar is dat leiders hier te lang mee doorgaan en enkel nog volgers om zich heen hebben, weet Hutten. “Het is goed om op een gegeven moment ook weer ‘Jezus af te zijn’. En mensen aan je te binden die dingen veel beter kunnen dan jij zelf. Dan kom je als leider in de volgende fase terecht: de rol van het faciliteren zodat mensen in hun kracht komen.”

Gelukscoaches

De voorbeelden van hoe Hutten dit faciliteert voor zijn personeel zijn legio. Door bijvoorbeeld continu geïnteresseerd te zijn in het geluk van een ander. “De trein waar wij met Hutten op zitten, is de Positive Train. Die is onderweg naar mooie nieuwe verrijkkende stations. Zodra samenwerkers even wat minder in hun vel zitten, geven we ze de kans om uit te stappen en bij te komen.”

In Veghel resulteert dit concreet in twee psychologen, zogeheten gelukscoaches, die parttime in dienst zijn van het bedrijf en met wie mensen over hun privézaken kunnen praten. Hutten betaalt daarvan de kosten. “Ik ben geschrokken hoeveel mensen er gebruik van maken. Het is heel waardevol voor het bedrijf. Ik krijg veel dankbare reacties op de werkvloer.”

Datingsite

Ook bijzonder: het deelplatform ‘Mijn Hutten’ dat anderhalf jaar geleden van start is gegaan. Hier kunnen medewerkers van Hutten op diverse subpagina’s terecht. Zoals ‘samen delen’, waarmee Hutten aangekochte handige producten uitleentals bladblazers en grasmaaiers. In ‘samen delen’ worden goede doelen gekozen om aan bij te dragen.

En binnen ‘Hutten helpt’ kunnen medewerkers vragen stellen en/of elkaar helpen vragen te beantwoorden. Tenslotte is er nog ‘Hutten marktplaats’ voor de verkoop en aankoop van spullen en ‘samen voordeel’ voor korting op grote bestedingen binnen webshops.

Alleen een datingsite ontbreekt nog in het platform. “Dat hebben we wel overwogen tijdens de maand van de liefde”, lacht Hutten. “Maar een aparte inner circle in een datingsite was niet mogelijk. Toen hebben we samenwerkers een halfjaar lang een abonnement op een datingsite aangeboden. Geluk bestaat immers uit liefde.”

"Hutten groeit al 28 jaar met tien procent per jaar, heeft 37 procent minder verloop en 25 procent minder verzuim"

Resultaten

De moeite die Hutten doet, moet echter vooral ook lonen. De directeur somt moeiteloos de resultaten op. “Hutten groeit al 28 jaar met tien procent per jaar. We hebben 37 procent minder verloop en 25 procent minder verzuim ten opzichte van de markt. Bovendien zijn er maar liefst 51 nieuwe bedrijven uit Hutten voort gekomen.”

Ook staan mensen wekelijks te trappelen om in Veghel aan de slag te gaan. Liefst zeshonderd sollicitaties ontvangt het bedrijf per week. Het zijn cijfers waar de topman trots op is en die zijn visie onderschrijven. “Als je veel investeert in je geluk en je mensen, dan verdien je iets minder maar je krijgt er ontzettend veel voor terug.”

Qua rendement presteert Hutten tussen de 2 en 3 procent per jaar. Dat mag best meer zijn, erkent de eigenaar. “Maar sommige innovaties hebben gewoon tijd nodig om aan te slaan. Neem zo’n verspillingsfabriek. Die moet je niet starten om je resultaat op te poetsen. Op termijn kan die echter wel gaan bijdragen.”

Heeft Bob Hutten nog idealen die in de toekomst gerealiseerd moeten worden? Hij lacht: “Wij zijn van het doen. Als er een leuk idee is kunnen we er bij wijze van spreken morgen aan beginnen. Er gaan dus vast en zeker nog mooie dingen volgen.”

bob hutten veghel foodservice

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Foto's: Hutten | Infographic: Robin de Boer

Door: Eelco Brandes

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven Media. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Energie, Grondstoffen & Verpakkingen en Industrie & Chemie. Altijd op zoek naar baanbrekende duurzame innovaties die energie geven.