14-07-2016 07:31 | Door: Chris Thijssen

Voor de een was het een ontsnapping uit het stroperige bedrijfsleven, voor de ander een toevallige samenloop van omstandigheden. Maar het ondernemerschap bracht hen stuk voor stuk succes. DuurzaamBedrijfsleven gaat in gesprek met Nederlandse gamechangers. Wat drijft hen elke dag tot innovatie? 

Deel 1: Michiel Muller (51), medeoprichter van Picnic. De online supermarkt bezorgt in Leusden, Soest, Amersfoort, Utrecht, Maarssen en binnenkort ook in Almere. Voorheen onder meer Tango en Route Mobiel.

Michiel Muller duurzame retail

De start

“Voordat ik mijn eerste onderneming startte, werkte ik bij een grote oliemaatschappij. Ondanks dat ik dit werk waanzinnig interessant vond, miste ik de dynamiek van zelf dingen doen, pionieren en zelf fouten en keuzes maken om verder te komen. Daarom koos ik voor het ondernemen. Toen ontmoette ik Marc Schröder, die net was gestart met Tango. In vijf jaar tijd bouwden we dat concept uit tot een goedlopend bedrijf.

Dat was en is ondernemerschap: het zelf doen, zelf fouten maken en dingen doen waarvan je denkt: dit is succesvol of kan succesvol zijn. Heel anders dus dan bij een groot bedrijf.”    

Ondernemer

“Ik blijf altijd nieuwsgierig naar het onbekende. Het begint met een idee, en dan vraag je je af of het gaat werken. De enige manier om dat uit te vinden, is het gewoon doen, vaak samen met anderen. Behalve dat ik mezelf vrijheid geef, probeer ik zoveel mogelijk vrijheid voor ondernemerschap binnen de onderneming te behouden. Medewerkers vrijheid en verantwoordelijkheid geven, en niet alles voorschrijven. Dan haal je het beste uit mensen en kunnen ze hun creativiteit kwijt.

Bij Picnic werken we ook veel met stagiairs en onze runners, zoals de Picnic-bezorgers heten - vaak studenten die dat als bijbaan doen. Zij hebben frisse ideeën om de processen efficiënter te organiseren. Zonde als je daar geen gebruik van maakt. Als je je personeel meer verantwoordelijkheden geeft, voelen ze zich meer betrokken en hebben ze het meer naar hun zin.”

"Ik wil consumenten innovatie brengen, zodat ze hun leven anders kunnen inrichten"

Rode draad

“De ondernemingen waarbij ik betrokken ben zijn veelal gericht op de consumentenmarkt. Als je in die markt met innovatie komt waar de consument echt iets aan heeft, dan bestaat de kans dat die zijn gedrag gaat veranderen. Consumenten iets anders laten doen en hen zo tot jouw product of dienst verleiden, is de droom van elke ondernemer en marketeer.

De consumentenmarkt is echter ook een grote markt, waarin je te maken hebt met grote spelers. Wanneer je daar kunt innoveren, heb je dus impact en aandacht. Mensen kijken mee en komen naar je toe, bijvoorbeeld om samen te werken. Dat maakt het extra leuk.”

Drijfveren

“Veel wat ik doe is erop gericht mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. Als je een idee hebt, lukt het dan ook daadwerkelijk om dat te laten slagen? Lukt het je om dat ingewikkelde systeem te laten werken en voordeel voor de consument te realiseren? Slaag je erin om dat succesvol te lanceren? Uiteindelijk zitten er natuurlijk diepere zaken achter. Zo wil ik consumenten innovatie brengen, zodat ze hun leven anders kunnen inrichten.

Bij Picnic richten we ons daarnaast op duurzame aspecten, zoals het terugdringen van voedselverspilling en voorkomen van uitstoot van fijnstof in steden. Het is echter zaak om eerst je onderneming te laten draaien. Pas daarna heb je impact hebben op dit soort gebieden omdat er dan meer mensen meedoen.”

"Je wilt geen stroperigheid en lagen, maar snelle beslissingen"

Inspiratie

“Mijn ideeën komen vaak voort uit frustraties van mezelf of anderen. Je hoeft de krant maar open te slaan en je leest over fricties in grote markten, zoals die van boodschappen, benzine en de zorg. Je ziet en hoort er mensen over klagen.

Er is dus iets aan de hand in zo’n markt, maar er gebeurt weinig. Wacht eens even, denk ik dan, daar zou een innovatie mogelijk zijn. Door met de juiste mensen te praten, kun je vervolgens snel kennis opbouwen over hoe een bepaalde markt werkt.”

Uitdaging

“Voor Picnic is de grootste uitdaging hoe we hard kunnen groeien met behoud van kwaliteit. In algemene zin gaat het erom dat je het ondernemende erin houdt. Dat doe je door scherp te blijven. Waarom moet een voorstel langs twee mensen gaan, waarom kan iemand dat niet zelf beslissen? Waarom kijken we hier nu pas naar, terwijl iemand dit idee drie weken geleden al heeft ingebracht?

Je wilt geen stroperigheid en lagen, maar snelle beslissingen en enthousiaste mensen die hard willen werken en hun talenten benutten. Dat bereik je door te blijven durven, dat is ongelooflijk belangrijk. Hoe groter je wordt, hoe meer belangen er spelen, maar het is de uitdaging om te blijven ondernemen.”
 

Lees hier deel 2 van deze serie, waarin DuurzaamBedrijfsleven in gesprek gaat met Steinar Henskes, oprichter van Bird Control Group: Steinar Henskes, Bird Control Group: "Ik ben chronisch ontevreden"

Foto's: Picnic (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven). Header-foto: De oprichters van Picnic (van links naar rechts): Joris Beckers, Bas Verheijen, Frederik Nieuwenhuys en Michiel Muller.