28-07-2016 07:26 | Door: Eelco Brandes

Hoe wordt duurzaamheid succesvol door een bedrijf en zijn medewerkers omarmd en uitgevoerd? Vijf leiders in het bedrijfsleven gaven onlangs tegenover DuurzaamBV Radio hun visie. Dit mondt uit in zeven gouden adviezen.

DuurzaamBV Radio startte een jaar geleden met zijn wekelijkse uitzending. Hierin werd onder meer met diverse leiders uit het bedrijfsleven over het verduurzamen van de bedrijfsvoering gesproken. Dit zijn zeven gouden adviezen die hieruit voortvloeien. De tekst bevat diverse podcasts om te beluisteren.

"Om duurzaam te ondernemen moet je een beetje gek zijn"

  • 1 Continu evalueren

De ideeën voor innovatie bij KLM Catering Services (KCS) komen volgens Jacques Blaauw, managing director bij KCS, vooral van de werkvloer. “Wij evalueren continu. Na elke shift haal je mensen bij elkaar: wat is goed gegaan, wat zou beter kunnen? Daar haal je informatie uit die je op de lange termijn kunt gebruiken om het proces beter te maken.”

KCS hanteert al jaren de Lean-filosofie. Het bedrijf stelt zichzelf als doel elke vorm van verspilling uit zijn bedrijfsvoering te halen. Dat betreft verspilling in alle vormen, zoals in grondstoffen, ruimte, menselijke inzet en opslag. “Elke vorm die je je kunt bedenken die geen toegevoegde waarde biedt”, aldus Blaauw.

  • 2 Medewerkers in de schijnwerpers

Om duurzaamheid succesvol in een bedrijf te implementeren. moet je de medewerkers van het begin tot het eind actief betrekken door ze in de schijnwerpers te zetten, zegt Frans van den Boorn, directeur marketing en communicatie bij Engie. “Door een kick-off- en terugkoppelingsevent te organiseren. En door iedereen erop te wijzen: maak gebruik van het projectmanagement en maak er een belangrijke asset in de bedrijfsvoering van.”

Van der Boorn is met Engie actief binnen het projectteam The Green Quest, een samenwerking tussen Engie, Suez, Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio, waarbij bedrijven als ProRail worden geholpen te verduurzamen (zie afbeelding in tekst).

  • 3 Denken in samenwerken

The Green Quest is volgens Van den Boorn ook een voorbeeld van het derde gouden advies in deze lijst: denk in nieuwe samenwerkingen en stap af van de ouderwetse hokjesgeest. “Om te verduurzamen moet je stoppen met aloude zakelijke relaties waarin de klant zo weinig mogelijk wil betalen en de leverancier tegen de beste prijs wil verkopen.”

Van den Boorn: “Nee, als we willen verduurzamen moeten we meer in nieuwe samenwerkingsvormen denken. Waarbij we uiteindelijk allemaal profiteren.”

  • 4 Duurzaamheid als mindset

Duurzaamheid moet verweven zijn in de hele keten, zegt directeur duurzaamheid Frank van Ooijen van FrieslandCampina over hoe zijn bedrijf duurzaamheid doorvoert. “Duurzaamheid is een mindset”, zegt Van Ooijen.

De afdeling duurzaamheid binnen FrieslandCampina telt, naast Van Ooijen zelf, slechts twee specialisten. Iedere afdeling en bedrijfstak is zelf verantwoordelijk voor een duurzamer beleid.

Elke afdeling moet het meenemen in zijn totale bedrijfsvoering en alle beslissingen die worden genomen, zegt Van Ooijen. “Ga je bijvoorbeeld investeren, kijk dan ook naar de duurzaamheidseffecten ervan. En voer je een marketingprogramma, geef dan ook duurzaamheid een plaats. Uiteindelijk komt er een moment dat je misschien niet eens meer over duurzaamheid spreekt, maar dat het al automatisch bij alles wat je doet tot uiting komt.”

“Vernieuwing wordt bijna altijd automatisch ‘doodgemaakt’"

  • 5 Piraatje spelen

Om duurzaam te ondernemen moet je een beetje gek zijn, want je weet van tevoren dat je tegen de stroming in zwemt. Dat zegt Mark Aink, directeur van marketingadviesbureau Native Circles.

Hij signaleert dat vooral grote bedrijven dit moeilijk vinden. “Aan hen zou ik adviseren om met een kleine kerngroep van diverse mensen uit het bedrijf bij elkaar te gaan zitten en zelf in eerste instantie met ideeën te komen. Dat is toch een beetje het disruptieve piraatje spelen, wat start-ups ook doen.”

Deze manier van werken roept echter geheid ook weerstand op in het bedrijf, waarschuwt Aink. “Vernieuwing wordt bijna altijd automatisch ‘doodgemaakt’. Dat gebeurt veelal onbewust en niet eens vanuit slechte intenties. Innovatie wordt vaak eenmaal als bedreiging gezien. Daar moet je doorheen.”

  • 6 Ruimte voor creativiteit

Wie zijn personeel ruimte biedt om creatief te zijn omtrent duurzaamheid, wordt hiervoor beloond, weet William van Niekerk, directeur van adviesbureau Tauw. “Onze medewerkers raken geënthousiasmeerd als zij dingen doen die ertoe doen. Wij hebben budget en tijd beschikbaar gesteld, zodat mensen zich hierin verder kunnen ontwikkelen.”

De belangrijkste voorstellen worden uiteindelijk door een deskundige jury beoordeeld en krijgen van Tauw groen licht.

  • 7 Harder lopen dan de rest

Van Niekerk signaleert in het bedrijfsleven dat de groep koplopers van duurzaamheid soms bewust zijn nek uitsteekt. “Zij nemen geen genoegen met de wetgeving rondom duurzaamheid en lopen alvast twee stappen harder.”

Hij vervolgt: “Dit, omdat ze duurzaamheid belangrijk vinden. En omdat ze weten: als je het nu niet doet, krijg je de kosten in de toekomst sowieso nog een keer op je bordje.”

Foto's: public domain