30-07-2016 09:09 | Door: Fitria Jelyta

Leiders van deze tijd worden uitgedaagd om van duurzaamheid business te maken. Maar wat maakt een leider in duurzaamheid succesvol?

DuurzaamBedrijfsleven Media legde deze vraag voor aan een expertpanel van professionals die duurzaamheid succesvol wisten te integreren in het bedrijf waarvoor zij werken. Welke eigenschappen, behalve lef en doorzettingsvermogen, moet een leider hebben om duurzaamheid business as usual te maken? 

Martin de Jong, sustainable business manager van Vodafone

“Om duurzaamheid in het bedrijf te integreren, moet een leider maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) relevant maken voor de core business. En die relevantie wordt gecreëerd door op zoek te gaan naar de maatschappelijke waarde van een product of dienst. Dat kan door met het oog voor maatschappelijke waarde te kijken naar de huidige core business. Dat kan ook betekenen dat sommige producten of diensten moeten worden aangepast of zelfs van de markt gehaald moeten worden. Het gaat dus niet meer om het ondervangen van de negatieve gevolgen van productmarktcombinaties. Een duurzame leider vindt juist de winst in het succesvol beantwoorden van echte maatschappelijke vragen met commerciële activiteiten."

"Daarnaast is het belangrijk om de directie en vooral het senior management te inspireren tot duurzaam ondernemerschap. Ook is het zaak dat een leider duurzaamheidsambities opstelt en de maatschappelijke uitdagingen benoemt, waardoor duurzaamheid relevant blijft. Zo kan de leider afspraken maken over individuele, team-, afdeling- en business unit-prestaties en deze afstemmen met de duurzaamheidsambities. Op die manier kan de leider werknemers verantwoordelijk maken voor duurzaamheid en ervoor zorgen dat anderen naar de gestelde ambities toewerken."

"De ideale leider in duurzaamheid toont wat mij betreft visie, durf en ondernemerschap, wat leidt tot het inspireren van anderen. Met deze eigenschappen moet een leider een van de grootste uitdagingen kunnen aanpakken: de spanning tussen kortetermijnprestaties en langetermijndoelen.”

Annemarie van Doorn, directeur van Dutch Green Building Council

“Een van de grootste uitdagingen voor een leider in deze tijd om van duurzaamheid business te maken, is de maatschappelijke relevantie van de doelstellingen en duurzaamheid blijvend te benadrukken. De beste manier om werknemers verantwoordelijk te maken voor duurzaamheid en daarmee de uitdaging aan te gaan, is het geven van vertrouwen en autonomie. Daarvoor moet een leider lef tonen en mensen laten groeien. Dat zijn de competenties en vaardigheden die een leider in duurzaamheid voor mij in elk geval moet hebben."

"Om duurzaamheid in het bedrijf te integreren, moet een leider daarnaast doorzettingsvermogen hebben, maar ook flexibel zijn en weten wanneer hij over zaken moet communiceren en wanneer niet. Voor mij is de ideale leider iemand met een langetermijnvisie en iemand die veel ervaring heeft met weerbarstige omstandigheden.”

Harry Hofman, manager MVO van Strukton

“De ideale leider is iemand die verbindend is; hij of zij verbindt de verschillende lagen van de organisatie met elkaar en inspireert vanuit idealen. Ook is het iemand die ervoor zorgt dat er realistische doelen worden opgesteld en dat deze worden gerealiseerd: dat leidt ertoe dat er in de praktijk wordt gewerkt aan duurzaamheid. Om werknemers verantwoordelijk te maken voor duurzaamheid moeten duurzaamheidsambities business as usual worden."

"Een van de grootste uitdagingen voor duurzaamheid is de cijfer- en winstgedreven organisatiecultuur binnen bedrijven. Bij duurzaamheid gaat het om maatschappelijke meerwaarde, die op dit moment niet altijd direct bijdraagt aan de kortetermijnwinst, maar wel aan de langetermijnwinst voor bedrijf en maatschappij. Ook opdrachtgevers gaan vaak voor de laagste prijs, waarbij de maatschappelijke meerwaarde niet of nauwelijks wordt meegenomen. De uitdaging is om te gaan denken in een levensduur-benadering, waarbij de meerwaarde op de lange termijn centraal staat. Dit draagt er ook aan bij dat op de korte termijn nog steeds het beste rendement wordt behaald.”

Fiona van ’t Hullenaar, director business support van ASR

“Duurzaamheid heeft zich ontwikkeld van liefdadigheid naar marketinginstrument. Maar nu zijn we in een tijd beland, waarin je moet bewijzen dat je duurzaamheid daadwerkelijk praktiseert. Duurzaamheid hoeft niet duur te zijn, maar wel winstgevend. Dat betekent dat alle ideeën rondom duurzaamheid, naast het opleveren van milieu en maatschappelijke voordelen, zich ook moeten bewijzen in de vorm van een business case."

"Ik vind het prettig als een leider een brede visie heeft op het gebied van duurzaamheid en daarmee integraal oog heeft voor milieu, maatschappij en economische voordelen. Een leider in duurzaamheid moet ook doorzettingsvermogen hebben. De grootste uitdaging is dat duurzaamheidsambities onderuit worden gehaald door gebrek aan onderbouwing van tegenspraak. Feiten en fabels worden op die manier door elkaar gehaald en als leider moet je lef tonen, zelf het goede voorbeeld geven en de ambities ondanks de weerstand (vaak slecht onderbouwde negatieve uitingen) alsnog blijven doorzetten.”

Nadie Winde, adviseur duurzaam inkopen van Bidvest Deli XL

“De beste manier om werknemers verantwoordelijk te maken voor duurzaamheid, is om te zorgen voor een structuur en handvatten van bovenaf (top-down), maar medewerkers wel de ruimte geven om zelf met initiatieven te komen. Daarnaast helpt het ook om medewerkers in bepaalde mate te beoordelen op hoe zij duurzaamheid integreren in hun werkzaamheden. Toch blijken de integratie van maatschappelijk verantwoord ondernemen in alle bedrijfsprocessen en het betrekken van medewerkers bij het werken naar een duurzame business nog de grootste uitdagingen voor een leider van deze tijd."

"Daarom moet een leider visie hebben, maar ook kennis over de belangrijkste impactgebieden. HIj of zij is bovendien niet bang om het verschil te maken en durft risico’s te nemen. Om duurzaamheid in het bedrijf te integreren moet een leider doorzettingsvermogen en overtuigingskracht of charisma als eigenschappen hebben. Bovendien moet je als leider kunnen samenwerken, want duurzame business realiseren doe je samen!”

Foto: Hoofdafbeelding: K2 Space via Flickr, Creative Commons, In tekst-afbeelding: Annemarie van Doorn via Dutch Green Building Council (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)