Future Leadership

David Beijer, Peeeks: ‘Streven naar serieuze impact’

David Beijer Peeeks

09-08-2016 07:33 | Door: Chris Thijssen

Voor de een was het een ontsnapping uit het stroperige bedrijfsleven, voor de ander een toevallige samenloop van omstandigheden. Maar het ondernemerschap bracht hen stuk voor stuk succes. DuurzaamBedrijfsleven gaat in gesprek met Nederlandse gamechangers. Wat drijft hen elke dag tot innovatie? 

Deel 3: David Beijer (31), medeoprichter en CEO van Peeeks. Deze Delfste start-up stuurt het energieverbruik van onder meer airconditioners, koelhuizen en gemalen op basis van de actuele stroomprijs. Zo helpt Peeeks bedrijven aan de goedkoopste stroom en kan de energierekening tot 40 procent omlaag. In juni 2015 nam Eneco een minderheidsbelang in de start-up.

De start

“Ik ben eigenlijk in het ondernemerschap gerold, toen ik tijdens mijn studie Elektrotechniek aan de Technische Universiteit Delft parttime aan de slag ging bij de start-up Epyon, die snelladers voor auto’s ontwikkelde. In 2011 werd Epyon overgenomen door ABB, waar ik daarna nog een tijdje heb gewerkt. Ik was inmiddels afgestudeerd en nam daar de technische ondersteuning van sales op me.

Na anderhalf jaar kwam ik samen met de twee oprichters van Epyon; we wilden toch weer iets kleins starten. Iets opbouwen en dat op wereldschaal uitbouwen, dat trok ons. We startten het bedrijf Dingify, waarmee we een cloudoplossing voor 3D-printen ontwikkelden.

Na een succesvolle pilot bleek het echter lastig om nationaal serieuze impact te maken. We konden er best nog een paar jaar mee verdienen, maar de vooruitzichten voldeden niet aan onze ambities. Daarom hebben we de stekker er uitgetrokken. Vervolgens zijn we teruggegaan naar energietechniek, waar ons hart ligt. We vroegen onszelf af: wat is er nog nodig in energieland, waar is behoefte aan?

In maart 2015 kwamen we in contact met de innovatieafdeling van Eneco, die het concept van vraagsturing, of demand response, wilde uitrollen. Zij zochten voor innovatie ondersteuning van buitenaf. Onder de naam Peeeks startten wij voor Eneco een onderzoek voor commerciële validatie en bouwden we een proof of concept. De samenwerking verliep zo goed dat Eneco eind juni van dat jaar in ons heeft geïnvesteerd.”

Peeeks

Ondernemer

“Wat mij kenmerkt, is dat ik graag op een pragmatische manier naar dingen kijk. Ik ben meestal degene die focust op directe vooruitgang, die alles meteen naar de volgende stap wil trekken. Soms is dat goed, maar af en toe ga ik ook te snel, wanneer iets nog niet af is, of wanneer we voor een bepaalde stap nog niet klaar zijn.

Gelukkig heb ik een waanzinnig team om me heen, dat elkaar in evenwicht houdt. De andere oprichters van Peeeks, Wouter Robers, Jorrit Lucas en Wouter Smit, en ik vullen elkaar goed aan. We zijn in totaal met vijftien man en iedereen levert een belangrijke bijdrage.

Het is van belang dat je mensen om je heen verzamelt die heel goed zijn in hun specifieke tak van sport. Ik zie mezelf vooral als iemand die een organisatie wil opbouwen en ervoor zorgt dat iedereen zijn werk goed kan doen. Als ik me met alles blijf bemoeien, houdt dat dingen tegen. Maar als mensen zelfstandig werken en een grote mate van autonomie hebben, ontwikkelen ze zichzelf beter.”

"Serieuze impact hebben, in Nederland, Europa en op wereldschaal, is wat mij drijft"

Drijfveren

“Wij opereren in de schone energie, dat is iets waar ik ’s ochtends met veel plezier mijn bed voor uitkom. Daar serieuze impact op hebben, in Nederland, Europa en op wereldschaal, is wat mij drijft. Uiteindelijk moeten we toch overschakelen op volledig duurzame energie en kolen en gas in de molen kunnen doen. Daar lever ik graag een bijdrage aan.

Maar ik vind het wel belangrijk om dat op een manier te doen die economisch zin heeft. Als je voor het slagen van het concept afhankelijk bent van subsidies, loop je het risico dat wanneer een nieuw kabinet wordt gekozen, subsidies wegvallen en je niets hebt bereikt.

Een ander voorbeeld: als je elektrische auto’s maakt met een bereik van 100 kilometer, dan kopen alleen de echte fanatiekelingen er een. Maar als je een mooie bruikbare auto biedt, zoals Tesla, dan kopen meerdere mensen er een. Omdat-ie gewoon beter rijdt. Zo kun je cleantech impactvol maken, niet met subsidies. Die kunnen absoluut nut hebben, om te overleven tot je die impact kunt hebben, maar je moet een businessmodel hebben.”

"Bij andere ondernemers van Yes!Delft toets ik ideeën om strategische keuzes te maken"

Inspiratie

“Qua ondernemerschap laat ik mij inspireren door Elon Musk. Dat is voor mij iemand die kijkt naar fundament en basisvariabelen die meespelen om op grote schaal impact te maken. Een manier van denken die ik heel erg waardeer. Musk gebruikt first principles analysis om te kijken naar het fundament van wat er natuurkundig aan de hand is, en daar bouwt hij een business omheen.

Dat kun je vervolgens uitbouwen door op zoek te gaan naar incentives van mensen. Zo geef je hun een goede reden om de juiste keuzes te maken en om te kiezen voor duurzaamheid. Behalve door de Tesla-CEO laat ik mij inspireren door andere ondernemers die ik ontmoet bij Yes!Delft, waarbij we met Peeeks zijn aangesloten. Bij hen toets ik bijvoorbeeld ideeën om strategische keuzes te maken.”

Uitdaging

“Ons verdienmodel met vraagsturing is nog steeds afhankelijk van hoe de energiemarkt gestructureerd is, dat is nu op basis van verouderde wetgeving. Daardoor zijn dingen vaak nog lastiger dan we zouden willen. De markt voor onbalans zou vrijer moeten. Gelukkig hebben we een goede relatie met een partij als Tennet, waarmee we nu een proef uitvoeren met het leveren van gedistribueerde primaire reserve, ofwel Frequency Control.

Dit is een belangrijke stap om de markt vrijer te krijgen en deze innovatiever en slagvaardiger te maken. Daarnaast is bewustwording bij potentiële klanten een uitdaging. Er is nauwelijks vraag vanuit bedrijven zelf, mensen weten vaak niet dat het kan en dat het werkt. Zodra we het concept uitleggen, zijn ze vaak direct enthousiast.

Een andere drempel is dat de technologie klanten, naast kostenbesparing, geen energiebesparing oplevert. Die besparing vindt plaats op landelijk niveau, maar dat kunnen klanten niet gebruiken als kritieke prestatie-indicator (KPI) om te bewijzen dat ze aan groene doelstellingen voldoen.”

Ambitie

“In het komende jaar willen we sterk uitbreiden op de Nederlandse markt. Daarnaast kijken we met een half oog naar Europa om ook daar straks uit te breiden. We verwachten daar binnen een half jaar en een jaar vanaf nu de eerste stappen te zetten.”

 

Lees hier ook de andere interviews uit de serie: 

Michiel Muller, Picnic: 'Durf te blijven ondernemen'

Steinar Henskes, Bird Control Group: 'Ik ben chronisch ontevreden'

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Foto's: Peeeks (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.