Future Transport & Mobility

Themamaand: de toekomst van mobiliteit en transport

01-03-2016 07:00 | Door: Erik Verheggen

DuurzaamBedrijfsleven Media duikt in maart, tijdens de themamaand Future Transport & Mobility, in de toekomst van het vervoer van personen en goederen. Deze sector ziet er over een paar decennia compleet anders uit dan nu. Elektrisch vervoer, big data en verregaande automatisering maken het mogelijk dat stromen veel efficiënter georganiseerd worden en dat de uitstoot van CO2 en schadelijke emissies flink omlaag kan.

Transport en logistiek zijn een onmisbaar onderdeel in de supplychain van alle sectoren. Ketens en stromen van grondstoffen en producten veranderen door de opkomst van circulaire businessmodellen, nieuwe productiemethoden en veranderend consumentengedrag. Door snelle veranderingen in logistieke stromen wordt het beheersen, optimaliseren en monitoren van vervoersstromen belangrijker dan puur het vervoeren.

Retourlogistiek

Logistiek krijgt de vorm van retourlogistiek, online verkoop moet gekoppeld worden aan de levering van producten in de fysieke wereld. Zo ontwikkelt Deutsche Post DHL logistieke modellen voor de circulaire economie. DHL zoekt binnen de Circular Economy 100 bedrijven om samen te werken aan een logistiek model dat een gesloten keten van materialen en goederen oplevert.

Transport en logistiek zijn een onmisbaar onderdeel in de supplychain van alle sectoren

Goederen- en personenvervoer zijn een belangrijke bron van emissies. In Nederland is de CO2-uitstoot door de transportsector sinds begin deze eeuw met een paar procent toegenomen. Grote bedrijven en MKB’ers worstelen met de vraag hoe ze hun voetafdruk kunnen verkleinen. Mobiliteit is bij bedrijven verantwoordelijk voor het grootste deel van de CO2-uitstoot; gemiddeld 60 procent.

Het Low Car Diet laat zien welke invloed gedragsverandering kan hebben. Deelnemers besparen tot 50 procent op hun CO2-uitstoot. Bedrijven besparen per maand gemiddeld € 70 per medewerker.

CO2-reductie

Die CO2-reductie zal met de snelle opkomst van de elektrische auto en waterstofmobiliteit alleen maar groter worden. Niet alleen Tesla, maar ook concerns als General Motors komen met elektrische auto’s die de concurrentie met voertuigen met verbrandingsmotoren aan kunnen. Bloomberg stelt dat rond 2022 een elektrische auto net zo duur zal zijn als een voertuig met een traditionele verbrandingsmotor. Daarmee komt de elektrische auto binnen het bereik van een gemiddeld huishouden en kan de elektrische auto de markt gaan veroveren.

Het elektrificeren van het vervoer lijkt ook post te vatten in het openbaar vervoer. Zo moet in Arnhem een ecosysteem voor mobiliteit van de grond komen trolleybussen ’s nachts auto’s voorzien van laadstroom. Het GVB in Amsterdam verduurzaamt ook in hoog tempo haar vloot aan stadsbussen. De dieselbussen zullen de komende jaren stapsgewijs vervangen worden door elektrische bussen.

Vrachtauto’s kunnen brandstof besparen door dicht op elkaar te rijden. Dit proces wordt truck platooning genoemd. In Nederland komen er experimenten met zelfrijdende trucks die in colonne dicht op elkaar rijden. Mogelijk zullen dergelijke konvooien rond 2020 gemeengoed worden op de Nederlandse snelwegen.

Donload hier onze infoghraphic over transport in de EU:

Infographic Modal Split

Ook op zee laten bedrijven duurzame innovaties zien. De scheepswerven Padmos uit Stellendam en Hoekman uit Urk hebben een innovatieve vissersboot ontworpen die het brandstofverbruik weet te halveren. Dit is mogelijk door een hybride motor en een spits toelopende scheepsromp. Maersk wil de CO2-uitstoot per verscheepte container in 2020 met 60 procent verminderen. Om dit duurzame streven vorm te geven, zet het transportbedrijf onder andere in op LNG als alternatieve scheepsbrandstof.

Disruptieve innovaties

De ontwikkelingen in vervoer, transport en logistiek gaan razendsnel en variëren van incrementele verbeteringen tot disruptieve innovaties. Met nieuws, achtergronden, interviews en infographics laten we zien hoe de vervoersbranches zichzelf klaarstomen voor de komende decennia. Ook zoeken we verdieping tijdens ons online radioprogramma DuurzaamBV Radio, waaruit interviews en podcasts terugkomen op ons platform.

We belichten innovatieve bedrijven uit de hele keten, van startup en MKB tot multinational. We schrijven over alle relevante ontwikkelingen in de verschillende branches en lichten daar de duurzame elementen uit. De themamaand mondt uit in de presentatie van een magazine, waarin we de beste, urgentste en mooiste content bundelen.

Future Transport & Mobility is de derde themamaand van DuurzaamBedrijfsleven Media. Eerder belichtten we de toekomst van de voedselketen en de circulaire economie.

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Foto: By Ainsley Baldwi, Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)

Door: Erik Verheggen

Hoofdredacteur DuurzaamBedrijfsleven Media. Volgt alles wat te maken heeft met grondstofgebruik en de circulaire economie. Altijd op zoek naar sector-overstijgende oplossingen.



Priority Partner voor de sector Future Transport & Mobility
Onze Premium Partners

Themamaand Future Transport & Mobility

In maart 2016 duikt DuurzaamBedrijfsleven Media in de toekomst van het vervoer. We belichten innovaties en bedrijven die voorop lopen in duurzame vervoer van personen en goederen over land, via het water en door de lucht.

Gerelateerde berichten