Future Transport & Mobility

Nasa wil 'stille' supersonische jet in de lucht brengen

Nasa

01-03-2016 12:31 | Door: Dimitri Reijerman

Nasa wil Lockheed Martin een supersonisch passagiersvliegtuig laten bouwen. Het toestel moet in tegenstelling tot de met pensioen gestuurde Concorde, geen schokgolven opleveren bij het doorbreken van de geluidsbarrière.

Het Nasa-project voor de bouw van een supersonisch passagiersvliegtuig luistert naar de naam Quesst, wat staat voor quiet supersonic technology. De ruimtevaartorganisatie stelt dat dankzij nieuwe motortechnologie en een gewijzigd ontwerp de typische schokgolven die de Concorde genereerde bij een snelheid van boven mach 1 grotendeels worden voorkomen. In plaats daarvan zou een toestel dat de geluidsbarrière doorbreekt met zijn low boom-motoren slechts dof klinkende ploffen genereren die op de grond niet als hinderlijk worden ervaren.

Om de technologie in de praktijk te testen, gaat vliegtuigbouwer Lockheed Martin een testtoestel ontwerpen. Daarvoor heeft het $ 20 mln ontvangen van Nasa. In 2017 moet een gedetailleerd ontwerp klaar zijn en twee tot drie jaar later moet een supersonisch Quesst-testtoestel voor de eerste maal de lucht in.

Mocht Nasa aantonen dat supersonische vluchten zonder verstorende schokgolven haalbaar zijn, dan is de technologie mogelijk interessant voor de ontwikkeling van grotere supersonische passagiersvliegtuigen. Dit verkort de duur van vluchten aanzienlijk.

Nasa stelt verder dat de gebruikte motoren efficiënter met brandstof omgaan, een van de doelstellingen in Nasa's ambitieuze en overkoepelende New Aviation Horizons-programma. Dit programma is bedoeld voor verduurzaming van de luchtvaart door nieuwe technologie en ontwerpen te ontwikkelen. Overigens heeft ook het Amerikaanse leger belangstelling voor 'stille' supersonische straalmotoren.

Opvolger Concorde

Tussen 1969 en 2003 vlogen Air France en British Airways met Concorde-toestellen. Deze konden snelheden tot 1.900 kilometer per uur behalen, maar bij het doorbreken van de geluidssnelheid produceerde het brandstofverslindende toestel harde knallen. Hierdoor konden Concorde-toestellen in de praktijk alleen boven de oceaan op topsnelheid vliegen. Na een ramp in 2013 met een Concorde van Air France, waarbij 113 mensen omkwamen, werden de resterende Concordes met pensioen gestuurd.

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: Nasa | Foto: Nasa

Door: Dimitri Reijerman

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt nieuws en ontwikkelingen in de sectoren ICT, Finance, Mobiliteit en Logistiek. Zoekt ook de innovatie en duurzame trends op plekken waar dat niet direct wordt verwacht.



Priority Partner voor de sector Future Transport & Mobility
Onze Premium Partners

Themamaand Future Transport & Mobility

In maart 2016 duikt DuurzaamBedrijfsleven Media in de toekomst van het vervoer. We belichten innovaties en bedrijven die voorop lopen in duurzame vervoer van personen en goederen over land, via het water en door de lucht.

Gerelateerde berichten