01-03-2016 16:14 | Door: Dimitri Reijerman

Allianz, de grootste verzekeraar van Europa, biedt vanaf maart verzekeringen aan voor autodeeldienst Snappcar. Het concern ruikt kansen in de deeleconomie. 

Snappcar zegt met Allianz in zee te gaan omdat het met de nieuwe verzekeringen, nodig voor het dekken van schades tijdens de huurperiode, nieuwe markten aan kan boren. Zo wil Snappcar in onder andere Zweden en Denemarken zijn vleugels verder uitslaan.

Jörg Weber van Allianz Benelux noemt de deal met Snappcar een logische stap voor het Duitse verzekeringsconcern: "Naast de ontwikkelingen op het gebied van telematica en (semi-)zelfrijdende auto’s, zien we carsharing als één van de belangrijkste drijfveren voor veranderingen in de autoverzekeringsbranche. De SnappCar-verzekering is een stap op weg naar toekomstbestendige mobiliteitsoplossingen, iets waar we ons bij Allianz graag voor inzetten."

Maar Allianz is niet de enige verzekeraar die kansen ziet in de deeleconomie. Tot nu toe maakte Snappcar nog gebruik van de diensten van Centraal Beheer. Peerby, een dienst waarmee goederen en diensten zijn te lenen, is ook klant van Centraal Beheer.

ASR en Nationale Nederlanden zien kansen in platformen als Airbnb. Zo geven deze verzekeraars hun klanten de mogelijkheid om hun inboedelverzekering te verzwaren. Zo is ook schade gedekt die kan ontstaan bij het verhuren van een woning.

Verzekeraar Bovenmij heeft onlangs nog een overeenkomst gesloten met ParkFlyRent, een start-up die reizigers op Schiphol een gratis parkeerplaats biedt en tijdens de reis de achtergebleven auto verhuurt. De nieuwe verzekering dekt de schade tijdens de huurperiode, volgens ParkFlyRent tot bedragen van € 5,6 mln.

Gedwongen tot verandering

De warme belangstelling van verzekeraars voor bedrijven met concepten die binnen de deeleconomie passen, is te verklaren uit het feit dat de deeleconomie een blijvertje is; bedrijven als Snappcar laten een flinke groei zien en in Amsterdam wordt menig zakcentje verdient via Airbnb-verhuur. Door verzekeringen op maat te maken voor deze diensten, kunnen verzekeraars simpelweg geld verdienen.

Daarnaast staan andere markten onder druk waar verzekeraars voorheen goede zaken deden, zoals de markt voor autoverzekeringen. Door felle concurrentie met lage marges en het feit dat autobezit door verdere verstedelijking en hoge prijzen niet langer vanzelfsprekend is voor jongere mensen, moeten andere markten aangeboord worden.

Allianz kondigde in november aan dat het gaat desinvesteren in de steenkolensector.