08-03-2016 12:25 | Door: Dimitri Reijerman

Nederland heeft afgelopen jaar de verkoop van met name plug-in hybrides fors zien groeien, terwijl de verkoop van geheel elektrische auto's minder spectaculair was. Toch doet Nederland in vergelijking met de rest van Europa het goed.

verkoop hybrides NL

Dat concludeert Ev-volumes, een website die verkoopdata van 'groene' voertuigen op de Europese markt verzamelt. Uit de cijfers blijkt dat de verkoop van hybrides in december vorig jaar een enorme piek liet zien in Nederland, met 15.900 geregistreerde hybrides in die maand, 22 procent van de totale autoverkoop die maand.

Een flinke versobering van de fiscale voordelen voor plug-in hybrides is de hoofdreden voor de verkooppiek afgelopen december. In het vierde kwartaal werden er ook aanzienlijk minder volledig elektrische auto's verkocht ten opzichte van de kwartalen er voor.

Europese cijfers

Op Europees niveau was Nederland in 2015 met 43.300 verkochte hybrides zelfs absoluut koploper en passeerde het daarmee Noorwegen, een land dat al jarenlang actief overheidsbeleid voert om de aanschaf van schone auto's fiscaal te stimuleren.

De verkoop van plug-ins en geheel elektrische auto's trok vorig jaar in Europa flink aan. In totaal zijn bijna 200.000 auto's in deze segmenten verkocht, een verdubbeling ten opzichte van 2014. Naast Nederland en Noorwegen laten ook kopers in grote automarkten als Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk belangstelling zien voor met name plug-in hybrides.

Volgens Ev-volumes zijn plug-in hybrides niet alleen populair gebleken door fiscale voordeeltjes, maar ook door een gemiddeld grotere actieradius dan volledig elektrische auto's. Nu veel fiscale stimuleringsregelingen worden verminderd of gestopt, en het bereik van volledig elektrische auto's groeit, komt er mogelijk langzaam een verschuiving naar de verkoop van geheel elektrische voertuigen.

Bron: Ev-volumes | Foto: Mitsubishi