08-03-2016 18:29 | Door: Fitria Jelyta

De Noorse regering stelt een geldbedrag van ruim € 800 mln beschikbaar om tien fietssnelwegen in negen verschillende steden in Noorwegen aan te leggen.

De nieuwe fietssnelwegen moeten het mogelijk maken om langere woon-werktrajecten duurzaam af te leggen. Daarom komen de fietsverbindingen tussen buitenwijken en binnensteden te liggen. De fietssnelwegen beschikken over twee stroken waarop gebruikers 40 kilometer per uur mogen fietsen. Hierdoor kunnen fietsende forenzen sneller op hun bestemming arriveren.

CO2-neutraal en autovrij

Met het plan voor de fietssnelwegen zegt Noorwegen bij te dragen aan zijn ambitie om in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. Naast de tien nieuwe fietssnelwegen in negen verschillende steden, zijn er plannen om de Noorse hoofdstad Oslo autovrij te maken. Hiervoor zegt de regering flink te investeren in het openbaar vervoer en infrastructuur voor de fietser.

Er zijn echter verschillende vraagtekens gezet bij de plannen voor de fietssnelwegen. In de Noorse krant VG Nyheter meldt politicus Kjell-Idar Juvik dat het niet realistisch om mensen in de winter te laten fietsen. Daarnaast vormen de bergachtige landschappen een barrière voor de fietssnelwegen.

Met de komst van de elektrische fiets en plannen voor infrastructuuronderhoud ziet Noorwegen toch mogelijkheden om de fietsersaantallen te laten stijgen.

Nasjonal transportplan

In het Nasjonal transportplan stelt Noorwegen verder als doel om in 2030 75 procent van de bussen en 50 procent van de vrachtwagens duurzaam te laten rijden. Dit moet bijdragen aan de CO2-reductie. Daarnaast moet 40 procent van de Noorse schepen en veerboten die korte afstanden afleggen, gebruikmaken van biobrandstof.

In Duitsland wordt een 100 kilometer lange fietssnelweg aangelegd, die tien steden in het Duitse Ruhrgebied met elkaar zal verbinden. Op termijn moet deze fietssnelweg 50.000 minder auto’s opleveren. 

Bron: Citylab, Science Alert | Foto: Trysil, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)