10-03-2016 15:03 | Door: Thijs ten Brinck

De Nederlandse start-up Holland Container Innovations verduurzaamt het internationale transport met een opvouwbare zeecontainer. Het systeem bespaart vervoerders tijd, energie en geld.

De 4Fold-container van Holland Container Innovations (HCI) neemt in opgevouwen toestand een kwart van de ruimte in van een normale zeecontainer. De volumebesparing betaalt zich uit tijdens het verladen, opslaan en vervoeren van lege containers.

Sneller laden en langzamer varen

“Er wordt ontzettend veel leegvervoerd in de wereld”, zegt Simon Bosschieter, medeoprichter van HCI in de uitzending van DuurzaamBV Radio. “Als je kijkt naar het achterland van Europa dan gaat het om 40 procent en op zee is 20 procent van de containers leeg.”

Vier van de ingeklapte containers van HCI nemen precies evenveel ruimte in als één conventionele standaard container. Volgens Bosschieter gaat het klapmechanisme niet ten koste van de laadcapaciteit: “Onze container is zelfs sterker dan een standaardcontainer, er kunnen negen volle containers bovenop staan.”

Ruimtebesparing op spoor, weg en water

Lege containers hebben niet alleen tijdens het transport een grote impact. Een belangrijk deel van de winst behalen de containers in opslagdepots en tijdens het verladen van de schepen.

“Tegenwoordig zijn er schepen waar 18.000 containers op passen”, zegt Bosschieter. Het is niet ongebruikelijk dat er daarvan een derde leeg is. Het scheelt veel tijd als de havenkranen in plaats van 6.000 keer slechts 1.500 keer hoeven te tillen. En omdat het laden sneller gaat, kan het schip een lagere snelheid aanhouden en toch op tijd op zijn bestemming komen.

Volgens Bosschieter is het vanwege de verscheidenheid aan routes lastig te bepalen wat de impact van zijn concept precies is. “Als ik een grove schatting moet maken, bespaar je met onze containers gemiddeld 15 procent op brandstof.”

De Delftse start-up heeft zijn containers inmiddels aan vier rederijen verkocht en ook op land maken verschillende transporteurs gebruik van de vouwbare zeecontainers. “We zijn nu het volume aan het opschroeven”, zegt Bosschieter. “De frontrunners varen nu met onze containers maar het kost heel veel tijd en overtuigingskracht om rederijen grotere orders te laten plaatsen.”

Foto: Vince Smith, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)