10-03-2016 17:02 | Door: Dimitri Reijerman

Het Tracked Electric Vehicle-project, waarbij auto's over een speciale rijstrook rijden en continu opladen, staat in de belangstelling van onder andere Arcelormittal. Ook heeft het concept een innovatieprijs gewonnen.

Volgens de bedenkers van het mobiliteitsconcept kunnen auto's die aan de onderzijde van het voertuig een sleepcontact hebben op de snelweg continu laden. Daarvoor is in het midden van de rijbaan een metalen strip geplaatst waarop spanning staat. Snelheden tot 200 kilometer per uur zijn haalbaar, claimen de ontwerpers.

Het Tracked Electric Vehicle-project is niet geschikt voor grote vrachtauto's, maar naast elektrische personenauto's moeten compacte bestelbusjes wel op de 'elektrische snelweg' kunnen rijden. Bovendien moet de snelweg ruimte bieden aan geheel autonome auto's of taxi's, zodat ook personen die geen voertuig bezitten de snelweg kunnen benutten.

Het concept heeft diverse voordelen. Zo stellen de bedenkers dat files tot het verleden behoren, omdat voertuigen zeer dicht op elkaar rijden met een continu snelheid en inhalen onmogelijk is. Ook is de weg emissieloos en kan het de range anxiety van elektrische rijders grotendeels wegnemen.

De elektrische snelweg heeft een modulair ontwerp met een dubbeldekoptie. De kosten per mijl worden geschat op $ 1,2 mln. Dat is lager dan een normale snelweg.

Testtraject mogelijk in 2017

Het Tracked Electric Vehicle-project staat door de realtief lage constructiebedrijf in de belangstelling bij het bedrijfsleven. Onder andere staalproducent Arcelormittal heeft interesse. Bovendien heeft het plan onlangs een innovatieprijs van de Smart Transport Alliance, een Britse non-profit - binnengesleept.

In feite kan elk bedrijf in de mobiliteits- en bouwsector aanhaken bij de plannen voor de bouw van een testbaan. Dat is te danken aan het feit dat het project opensource is. Volgend jaar moet er een proeftraject verrijzen, maar het is nog niet bekend waar deze wordt aangelegd. 

Bron: TEV Project