Future Transport & Mobility

Aanbesteding politie voor diesels zet kwaad bloed

politieauto

11-03-2016 11:04 | Door: Dimitri Reijerman

De aanbesteding voor nieuwe politievoertuigen die op diesel moeten gaan rijden, roept veel weerstand op bij milieuorganisaties. Volgens Natuur & Milieu geeft de politie het verkeerde voorbeeld.

De Nationale politie wil 1.200 auto's aankopen. In een document dat de politie heeft opgesteld voor een marktconsultatie is te lezen dat een van de eisen is dat de politieauto's op diesel moeten rijden. Deze keuze heeft te maken met een kostenbesparing: de politie hoeft, net als taxi's, geen motorrijtuigenbelasting te betalen voor dieselvoertuigen.

In het document is verder te lezen dat de dieselauto's tot 140 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Dat is veel meer dan een moderne benzineauto of een hybride voertuig.

Milieuorganisaties reageren boos. Natuur & Milieu stelt dat de politie het verkeerde voorbeeld geeft, door geen vervuilende voertuigen op benzine of met hybride aandrijving aan te schaffen. De milieuorganisatie wijst erop dat de politieauto's vooral in stedelijke gebieden rijden en dat juist bij diesels is gebleken dat zij veel meer vervuilen dan officieel is toegestaan.

Natuur & Milieu roept de politie op om de eis voor dieselvoertuigen te laten vallen en te kiezen voor minder vervuilende voertuigen met minder CO2-uitstoot en een lager brandstofverbruik. "De politie heeft een maatschappelijke voorbeeldfunctie. Het is niet meer van deze tijd dat agenten in vervuilende diesels rijden", aldus Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit bij Natuur & Milieu.

Een recente publicatie van TNO geeft Natuur & Milieu gelijk: Euro 5 en Euro 6 dieselauto's stoten in de praktijk veel meer NOx-emissies uit dan op de rollerbank bij keuringsinstanties. Volgens TNO stoten dieselauto's een factor 3 tot 5 meer NOx uit dan tijdens de typekeuringstest. In extreme situaties, bijvoorbeeld bij sterke acceleraties of het rijden op hoge snelheid, kan het zelfs gaan om 10 tot 20 keer hogere emissies.

Inmiddels heeft de ChristenUnie bij BNR gezegd dat het Kamervragen zal stellen aan staatssecretaris Klaas Dijkhof. Het kabinet heeft al vaker aangegeven van de belastingvrijstellingen voor diesels af te willen, maar tot nu toe is dit voornemen nog niet omgezet naar concreet beleid.

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Bron: Natuur & Milieu, BNR, TNO | Foto: By Dickelbers (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

Door: Dimitri Reijerman

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt nieuws en ontwikkelingen in de sectoren ICT, Finance, Mobiliteit en Logistiek. Zoekt ook de innovatie en duurzame trends op plekken waar dat niet direct wordt verwacht.



Priority Partner voor de sector Future Transport & Mobility
Onze Premium Partners

Themamaand Future Transport & Mobility

In maart 2016 duikt DuurzaamBedrijfsleven Media in de toekomst van het vervoer. We belichten innovaties en bedrijven die voorop lopen in duurzame vervoer van personen en goederen over land, via het water en door de lucht.

Gerelateerde berichten