16-03-2016 12:30 | Door: Dimitri Reijerman

Greenwheels, bekend van de gelijknamige rode deelauto's, wil de zakelijke markt veroveren. Dat moet gaan gebeuren met nieuwe apps, meer productvormen, aansluiting bij mobiliteitskaarten en toegang tot het Greenwheels-reserveringsplatform.

De auto's van Greenwheels zijn een vertrouwd verschijnsel in het straatbeeld. Het bedrijf, inmiddels volledig in handen van Pon en Volkswagen Financial Services, heeft in Nederland zo'n 1.700 deelauto's staan, variërend van een compacte stadsauto als de Volkswagen Up tot een Caddy-bestelbusje.

Keuze genoeg voor de Greenwheels-abonnee, maar wat zijn de toekomstplannen van Greenwheels in een tijd dat de deeleconomie een gegeven is? En nieuwkomers met concurrerende businessmodellen op de markt verschijnen? DuurzaamBedrijfsleven sprak met Andrew Berkhout, managing director van Greenwheels.

Station based carsharing is een bewezen business model

Allereerst wil Berkhout duidelijk maken dat zijn deelauto-onderneming met een track record van ruim twintig jaar een blijvertje is: "Ons autodeel concept, op basis van station based carsharing, is inmiddels een bewezen business model op car sharing-gebied. En omdat de vraag vanuit de markt steeds sterker wordt, geloof ik er heilig in dat er naar de toekomst toe nog absoluut groei in zit."

Van binnen naar buiten

Tegelijkertijd geeft Berkhout toe dat het concept wel ruimte biedt om beter aan te sluiten op de wensen van de markt: "Er is de afgelopen twintig jaar keihard geklust aan de binnenkant. Om de processen zo efficiënt en geautomatiseerd te maken dat er geld mee te verdienen is. Maar het wordt nu wel tijd om gebruik te maken van deze kracht en meer naar buiten te kijken. We moeten relevanter worden voor verschillende doelgroepen. Daar zitten we nu midden in."

Een eerste stap was een rebranding vorig jaar, maar de grote slag moet nog komen. De focus ligt daarbij voor een aanzienlijk deel op de zakelijke markt. Ondanks het relatief geringe aantal zakelijke Greenwheels-gebruikers - 20 procent van het klantenbestand - de afgelopen jaren een flinke stijging laat zien vanuit het bedrijfsleven. Berkhout zegt dat Greenwheels daarom nog dit voorjaar met nieuwe producten op de markt komt, zoals Greenwheels Company Cars en andere abonnementsvormen.

Het bedrijf wil ook marktaandeel veroveren met sterk verbeterde mobiele apps. Volgens Berkhout zal het inschrijven voor de dienst vereenvoudigd worden door middel van een digitale handtekening, de beschikbaarheid van meer betaalmethodes, zoals creditcard, en het gemakkelijker vinden van een favoriete Greenwheels-auto. Voor particulieren wil de Greenwheels-directeur nog een '0 euro-abonnement' invoeren, net als dag-, weekend- en weekpakketten.

greenwheels

Zakelijke klanten vragen volgens Greenwheels vooral om flexibele mobiliteitsmogelijkheden, bijvoorbeeld via mobiliteitskaarten. Deze geven werknemers en ondernemers 'vervoer op maat', waarbij uit bijvoorbeeld openbaar vervoer of een deelauto kan worden gekozen. De NS Business Card of de Xximo-kaart zijn daar voorbeelden van.

Meer maatwerk

Maar maatwerk is ook vaak nodig, zegt Berkhout: "Er zijn bedrijven die hun bestaande vloot willen ombouwen zodat ze deelbaar zijn. Daarbij wordt met ons platform de vloot onder werknemers verdeeld. Of ze willen een flexibele schil rondom de leasevloot heen bouwen." Bij dat laatste concept kunnen leaseauto’s worden 'weggehaald' om vervangen te worden door minder deelauto’s die door het Greenwheels platform efficiënter worden ingezet, al dan niet in de kenmerkende rode huisstijl van Greenwheels.

Bedrijven kiezen volgens de Greenwheels-directeur om meerdere redenen voor een bijgesteld mobiliteitsbeleid. Financiële besparingen spelen een belangrijke rol, "maar steeds meer ondernemingen zien in dat hun 'mobiliteitsprobleem' flexibel en duurzaam op te lossen is", aldus Berkhout. "En door digitalisering zien ze ook in dat het makkelijker kan." 

Elektrisch of niet?

Ondanks dat deelauto's de CO2-emissies van de keten verlagen, ziet Berkhout het aanbieden van nog schonere elektrische deelauto's voor de particuliere markt niet op de korte termijn gebeuren. De klant wil hier niet meer voor betalen. "Voor de zakelijke markt geldt dat er klanten zijn die op basis van beleid kiezen voor elektrisch. In overleg kunnen we dit aanbieden. Wat elektrisch rijden betreft is het niet de vraag óf Greenwheels de vloot gaat elektrificeren, maar wanneer", zegt Berkhout.

Dromende over de toekomst wil Berkhout nog wel een ideaalbeeld schetsen: "Ik hoop dat we meer ruimte hebben kunnen creëren in de steeds drukker wordende steden. En dat we steden wat leefbaarder hebben weten te maken. Over tien jaar moeten we zo relevant zijn geworden dat nog meer mensen zijn gaan autodelen."

Foto: Greenwheels