23-03-2016 09:58 | Door: Dimitri Reijerman

DAF en TNO gaan samen met chipfabrikant NXP en constructiebedrijf Ricardo deelnemen aan de European Truck Platooning Challenge. De EcoTwin-trucks kunnen tot 10 procent brandstof besparen.

Het EcoTwin-duo moet tijdens de grootschalige truck platooning-proef aantonen dat het tweede voertuig technisch in staat is om de voorliggende combinatie automatisch te volgen. Daarbij zullen DAF en TNO met name de technologie voor het zelfstandig remmen en gas geven demonstreren.

Ecotwin

De twee trucks zullen op 6 april tijdens de demonstratierit naar de Rotterdamse haven een onderlinge afstand van slechts een halve seconde aanhouden, bij een snelheid van 80 kilometer per uur. Dat komt neer op een afstand van ongeveer 10 meter, aanzienlijk minder dan de 15 meter die het trio van Daimler Trucks blijft aanhouden.

De korte afstanden en het gelijkmatig en geheel geautomatiseerd rijden met de EcoTwin-combinatie maakt volgens de deelnemers een brandstofbesparing van circa 10 procent mogelijk. Ook de CO2-uitstoot vermindert met eveneens 10 procent dankzij het toepassen van truck platooning.

Snelle wifi-communicatie van NXP

Volgens TNO is de toegepaste wifi-technologie voor de draadloze communicatie tussen de twee trucks uniek. De zogeheten wifi-p-technologie is ontwikkeld door NXP en specifiek geoptimaliseerd voor automotive-toepassingen. Juist wifi-p kan dankzij zijn hoge doorvoersnelheden trucks nog dichter op elkaar laten rijden.

Ook biedt de wifi-standaard voldoende snelheid om op een scherm in de achtervolgende truck een see through-modus aan te bieden. Daarbij kan de chauffeur in de tweede truck precies zien wat de berijder in de voorste truck op de weg ziet.

 

Bron: TNO | Foto: DAF