Future Transport & Mobility

Duurzamere bloemen en friet dankzij innovatief koeltransport

dearman

25-03-2016 09:01 | Door: Thijs ten Brinck

Het Nederlandse bedrijf NomadPower en de Britse start-up Dearman timmeren beiden met een eigen concept aan duurzamer transport van diepgevroren en gekoelde goederen.

Het wegtransport is een belangrijke bron van CO2-emissies. De impact van gekoelde producten zoals zuivel, diepvriespizza en snijbloemen is extra groot, omdat koeltrucks ook als ze stilstaan schadelijke gassen uitstoten.

Schoner en duizenden euro's goedkoper koelen 

De dieselaggregaten van koelwagens gebruiken tot een vijfde van de brandstof van het gehele koeltransport.

Volgens Dearman, ontwikkelaar van emissievrije koelmotoren, stoten de aggregaten daarnaast bijna dertig keer meer fijnstof en zes keer meer stikstofoxiden uit in vergelijking met moderne vrachtwagenmotoren. De koelmotoren hoeven, in tegenstelling tot de motoren die de wielen aandrijven, nauwelijks aan emissie-eisen te voldoen.

“Het aggregaat dat de koelmachines van stroom voorziet, zit direct achter de cabine”, zegt Maarten Hektor, medeoprichter van NomadPower. “Daar is geen ruimte voor filters.”

Met NomadPower werken Hektor en zijn compagnon Jos Schreurs aan een Europees netwerk van elektriciteitsaansluitingen voor vrachtwagens.

Op parkeerplaatsen, waar vrachtwagenchauffeurs de nacht doorbrengen, kunnen de koelmachines van de geparkeerde trucks daarmee op netstroom draaien. Dat is veel schoner dan op de vervuilende dieselaggregaten.

Zeuren bij de baas

Het afgelopen jaar heeft NomadPower in Europa op 42 locaties in totaal 240 van deze stroompunten gebouwd.

nomadpower

“Op de belangrijkste routes, vanuit Engeland tot aan Noord-Italië, hebben we nu een goede dekking”, zegt Schreurs. “We zijn wereldmarktleider. Er is verder niemand die dit doet.”

Het komende jaar staat voor de start-up in het teken van het opvoeren van de bezettingsgraad. Per locatie kunnen gemiddeld zes koelwagens aansluiten. Een partner belt namens NomadPower alle Duitse transportondernemingen af om ze op de voordelen van netstroom te wijzen.

Chauffeurs die NomadPower al kennen, zijn volgens Schreurs en Hektor enthousiast over de oplossing. Naast de milieuvoordelen scheelt koelen zonder aggregaat ook veel geluids- en stankoverlast.

Vooral voor de chauffeurs die overnachten in de eigen truck, en hun directe buren op de truckstop, is de netstroom een uitkomst. Hektor: “Chauffeurs die vijf keer een NomadPower-paal hebben gezien gaan zeuren bij hun baas of ze ook van onze diensten gebruik mogen maken.”

Koelen op vloeibare stikstof

Net als NomadPower richt ook het Britse Dearman zich op het verduurzamen van koeltransport. Met een gasmotor die draait op vloeibaar gemaakte lucht neemt de Dearman Engine de stroomvoorziening over als koelvrachtwagens stil staan.

De vloeibaar gemaakte lucht, die bij het uitzetten in de gasturbine afkoelt, levert 40 procent extra koelcapaciteit voor de koude vracht. Na een succesvolle financieringsronde begint Dearman nog dit jaar met de eerste commerciële tests van zijn systeem in thuisland Groot-Brittannië.

“Daarna verwachten we snel meer projecten, ook op het Europese vaste land”, zegt Michael Ayres, Deputy Chief Executive bij Dearman. “We zien Nederland als een belangrijke en veelbelovende markt voor onze schone technologie. We hebben al goede gesprekken gehad maar details kan ik nog niet noemen.”

Investeringsvrij verduurzamen

Waar de koelmotor van Dearman een forse aanpassing aan de koeltrucks vergt, kunnen de meeste transporteurs zonder investeringen gebruikmaken van het netwerk van NomadPower.

95 procent koeltrucks nu al geschikt voor elektrisch koelen

“Op veerboten mogen er sowieso geen motoren draaien“, zegt Schreurs. “In Europa zijn 95 procent van de koelwagens daarom voorzien van een stekker.”

Na registratie bij NomadPower kunnen chauffeurs de stekkers overal gebruiken. NomadPower regelt de administratie met de transportondernemingen. Dat scheelt de transporteurs per truckt tot € 2.000 euro per jaar aan brandstof.

Rij- en rusttijdenwet 

Een transportondernemer uit het midden van het land herkent zich niet direct in de behoefte aan duurzamere koeloplossingen. Het bedrijf, dat koeltransporten uitvoert tussen Nederland en Oost-Europa, werkt met chauffeurswissels.

Ondanks de verplichte rusttijden voor vrachtwagenchauffeurs staan de vrachtwagens van het bedrijf, dat niet met naam genoemd wil worden, op de heenweg bijna nooit stil. Op de terugweg wel, maar dan neemt het bedrijf doorgaans ongekoelde lading mee.

Volgens Hektor biedt NomadPower ook voor transporteurs die zonder overnachtingen voldoen aan de rij- en rusttijdenwet voordelen. Veel van zijn stroompunten staan op parkeerplaatsen van koelhuizen. “Ook als chauffeurs moeten wachten tot ze kunnen laden of lossen moet de vrachtwagen koud blijven.” Op dat moment biedt de NomadPower-paal, net als midden op de route, significante brandstofbesparingen en duurzaamheidswinst.

dearman

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Foto's: NomadPower (side), Dearman (header, footer)

Door: Thijs ten Brinck

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt ontwikkelingen op het gebied van energie, chemie en industrie. Altijd op zoek naar cleantech-innovaties met impact.



Priority Partner voor de sector Future Transport & Mobility
Onze Premium Partners

Themamaand Future Transport & Mobility

In maart 2016 duikt DuurzaamBedrijfsleven Media in de toekomst van het vervoer. We belichten innovaties en bedrijven die voorop lopen in duurzame vervoer van personen en goederen over land, via het water en door de lucht.

Gerelateerde berichten