29-03-2016 10:06 | Door: Dimitri Reijerman

De klassieke leaseauto is niet langer een statussymbool, maar passé. De markt voor mobiliteit gaat op zijn kop en bedrijven zoeken steeds vaker vervoer op maat.

De auto wordt simpelweg minder belangrijk. Dat komt omdat we met z’n allen in steden wonen of gaan wonen. Daar is geen plek voor al die reusachtige leasewagens. Openbaar vervoer, en flexibel transport van en naar OV-knooppunten, daar gaat alles om draaien. Dat beeld schetst Robert-Jan Knook in de wekelijkse editie van Knook in de Week op Duurzaam BV Radio.

Leasebedrijven zien deze ontwikkelingen ook aankomen. Leaseplan publiceerde recentelijk zelfs een rapport waarin de veranderingen op de markt staan beschreven.

En ook grote bedrijven kiezen voor een andere aanpak. Eneco geeft bijvoorbeeld alleen aan werknemers die hard kunnen maken dat zij een auto nodig hebben voor hun werk een leaseauto. Andere ondernemingen geven standaard OV-jaarkaarten of flexibele reismogelijkheden, en een enkeling zet zelfs deelauto's in, een markt waarin bijvoorbeeld Greenwheels actief is.

Foto: By Raysonho @ Open Grid Scheduler / Grid Engine (Own work) [CC0], via Wikimedia Commons