Future Transport & Mobility

‘Draadloos snelladen net zo efficiënt als met stekker’

bussen

31-03-2016 15:01 | Door: Thijs ten Brinck

De Utrechtse start-up Proov ontwikkelt en levert draadloze acculaadsystemen voor elektrische bussen en vrachtvervoer op accu.

Netbeheerders raken nerveus bij deze vermogens

“In Italië rijden er veertig bussen met ons systeem en in Engeland zo’n vijfentwintig”, zegt Arnaud van der Sluis, oprichter van Proov tegen DuurzaamBV Radio. “Vijf daarvan in hartje Londen.”

In Nederland liggen de laadsystemen van Proov in Utrecht en Den Bosch vrijwel onzichtbaar verwerkt in de straat bij de bushaltes.

Een spoel die onder het wegdek is weggewerkt stuurt via inductie de laadstroom door naar een spoel in de bodemplaat van de bus. “Daar zit tot 15 centimeter lucht tussen.”

Sneller laden zonder verlies

Het systeem komt voort uit industriële toepassingen. Bedrijven werken voor de interne logistiek in productiehallen al sinds eind vorige eeuw met het inductiesysteem. Van der Sluis: “Deze techniek is al op duizend locaties in gebruik.”

Proov zag in inductieladen een kans voor elektrisch vervoer. Daarbij focust de start-up nu op bussen, maar ook auto’s, schepen en vrachtwagens kunnen gebruikmaken van het concept.

Energieoverdracht tussen de spoelen kan met vermogens tot 300 kilowatt, meer stroom dan er volgens Van der Sluis door een laadkabel kan. “Van dat soort vermogens worden netbeheerders wel wat nerveus”, zegt Van der Sluis, maar ondanks het snelladen zijn de energieverliezen gering. “Het draadloze deel van ons systeem heeft een efficiëntie van 99,5 procent.”

De verliezen bij het opladen van accu’s zitten volgens Van der  Sluis hoofdzakelijk in het omzetten van de wisselspanning van het elektriciteitsnet in de gelijkstroom voor de accu’s. Kabel of niet, ‘alle laadsystemen hebben in totaal 4 à 5 procent verlies’.

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Foto: oatsy40, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

 

Door: Thijs ten Brinck

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt ontwikkelingen op het gebied van energie, chemie en industrie. Altijd op zoek naar cleantech-innovaties met impact.



Priority Partner voor de sector Future Transport & Mobility
Onze Premium Partners

Themamaand Future Transport & Mobility

In maart 2016 duikt DuurzaamBedrijfsleven Media in de toekomst van het vervoer. We belichten innovaties en bedrijven die voorop lopen in duurzame vervoer van personen en goederen over land, via het water en door de lucht.

Gerelateerde berichten