30-10-2015 12:02 | Door: Chris Thijssen

De Alliantie Verduurzaming Voedsel werkt aan een ordening van de verschillende duurzaamheidskeurmerken voor voedsel. Dit moet bedrijven ondersteunen bij de verkoop en inkoop.

De Alliantie Verduurzaming Voedsel, een samenwerkingsverband van verschillende partijen uit de landbouw- en voedingssector, is met de overheid en maatschappelijke organisaties in gesprek over duurzaamheidskeurmerken op voedsel. De partijen, waaronder de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en LTO Nederland, onderzoeken of een objectieve ordening kan worden aangebracht in de veelheid aan keurmerken op verpakkingen. Zo willen zij samen vaststellen hoe een goed, robuust en betrouwbaar keurmerk eruit ziet.

Daarmee willen ze niet alleen de consument informeren, maar ook bedrijven helpen die hun producten willen voorzien van een keurmerk of op basis van keurmerken willen inkopen.

Duurzame thema’s

Om de verschillende keurmerken te beoordelen en te ordenen, werkt de alliantie aan de hand van negen thema’s, waaronder water, energie, emissies en dierenwelzijn.

Volgens de partijen is het belangrijk dat keurmerken extern worden getoetst, zodat ze waarmaken wat ze beloven. Uiteindelijk is het aan bedrijven en consumenten zelf of en hoe ze met keurmerken rekening willen houden en welke ze gebruiken, stelt de alliantie.

Overkoepelend keurmerksysteem

Vrijdag presenteert het kabinet haar reactie op het WRR-rapport ‘Naar een duurzaam voedselbeleid’. Een van de onderwerpen daarin is het grote aantal duurzame keurmerken. De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) adviseerde eerder al een overkoepelend keurmerksysteem op te zetten.

Dit zou volgens Milieu Centraal echter te ‘complex, tijdrovend en niet realistisch’ zijn. De voorlichtingsorganisatie benadrukt vooral het nut van keurmerken voor de bewuste consument en is optimistisch. De organisatie verwacht dat het aantal keurmerken afneemt wanneer producten duurzamer worden.

Bron: Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, Milieu Centraal | Foto: DuurzaamBedrijfsleven