Future Food & Health

Nieuwe Albert Heijn-app moet voedselverspilling tegengaan

Albert Heijn

09-11-2015 12:02 | Door: Chris Thijssen

Albert Heijn maakt met een nieuwe app inzichtelijk welke producten tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten en daarom zijn afgeprijsd. Zo wil de retailer voedselverspilling verminderen.

Albert Heijn plakt op producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken 35 procent-kortingsstickers. Met de AH-foodsie, zoals de nieuwe app heet, toont de supermarktketen de consument welke producten zijn voorzien van zo’n sticker.

Zo hoopt de retailer consumenten te stimuleren deze producten te kopen, zodat Albert Heijn minder voedsel hoeft weg te gooien. Albert Heijn voert momenteel in twee winkels in Almere en Diemen een proef uit met de app.

18 procent minder voedselverspilling

De start-up NoFoodWasted lanceerde eerder dit jaar al een app waarmee supermarkten producten die de houdbaarheidsdatum bereiken, afgeprijsd aanbieden. De oprichters geloven dat supermarkten door gebruik van de app hun voedselverspilling met 18 procent kunnen terugdringen.

Bekijk hier hoe de AH-foodsie werkt:

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Bron: Albert Heijn | Foto: Albert Heijn

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.