23-11-2015 07:03 | Door: Fitria Jelyta

Het omzetaandeel van Kip van Morgen-kuikens van slachterijen aan de Nederlandse supermarkten is ten opzichte van vorig jaar gestegen met 10,9 procent.

Dat meldt Boerderij Vandaag. Tijdens een pluimveesymposium voor studenten in Dronten heeft Kees van Oers, directeur Agribusiness van Plukon, bekendgemaakt dat het Kip van Morgen-concept een omzetaandeel heeft van 11,9 procent.

Het omzetaandeel lag in dezelfde week van 2014 op 1 procent. Rond deze tijd heeft Albert Heijn het eerste Kip van Morgen-concept, de Hollandse Kip, op de markt gebracht. Volgens Boerderij Vandaag heeft het concept geleid tot een verschuiving in de markt.

Een stijging in het omzetaandeel van Kip van Morgen was echter niet verwacht. In januari van dit jaar heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) namelijk een rapport uitgebracht, waarin staat dat de afspraken van het Kip van Morgen-concept illegaal en in strijd is met het kartelverbod.

Duurzamere kip

Met het Kip van Morgen-concept werken supermarkten samen aan welzijnsverbeteringen voor de kip. Zo wordt er gestreefd naar een lager antibioticagebruik en moeten de kippen bijvoorbeeld langzamer groeien. Onder het concept brengen supermarkten verschillende initiatieven uit om de duurzamer geproduceerde kip te verkopen.

Volgens Stichting Wakker Dier zijn de welzijnsverbeteringen echter te laag om de Kip van Morgen een duurzamer geproduceerde kip te noemen.

Bron: Boerderij Vandaag, Stichting Wakker Dier | Foto: Kate Brady, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)