27-11-2015 10:03 | Door: Chris Thijssen

Lidl wil vanaf 2016 alleen nog palmolie, soja en cacao gebruiken die voor 100 procent afkomstig zijn uit duurzame bronnen. Daarnaast wil de retailer consumenten beter informeren over het recyclen van verpakkingen.

Dat blijkt uit het Maatschappelijk Jaarverslag van Lidl over 2013 en 2014. Hierin blikt de supermarktketen niet alleen terug, maar kijkt de retailer vooral vooruit. Zo moet vanaf 2016 het verantwoorde assortiment met keurmerken jaarlijks met 10 procent groeien. Hiervoor zal Lidl de duurzaamheidsstandaard voor producten in samenwerking met leveranciers continu aanscherpen.

Vanaf 2016 wil de keten daarnaast alleen nog palmolie, soja en cacao gebruiken die voor 100 procent afkomstig zijn uit duurzame bronnen. Verder heeft Lidl voor ogen dierlijke producten, zoals vlees, zuivel en vis, verder te verduurzamen. Zo moet 50 procent van de kipproducten volgend jaar aan het Beter Leven-keurmerk voldoen, op weg naar 75 procent in 2018.

Zonne-energie opwekken

De duurzaamheidsambities van de retailer reiken echter verder dan het assortiment. Zo streeft Lidl ernaar 20 procent energieverbetering te realiseren in 2020 ten opzichte van 2010. Hiertoe wil de keten de energie-efficiëntie jaarlijks met 2 procent verbeteren. Om zelf meer duurzame energie op te wekken, gaat de retailer jaarlijks minimaal tien filialen voorzien van zonnepanelen.

Ook heeft Lidl zich als doel gesteld om uiterlijk in 2018 in de filialen geen gebruik meer te maken van aardgas. Het filiaal in Stein, met Energielabel A++++, wordt aangehouden als standaard voor nieuw te bouwen filialen.

Duurzaamste distributiecentrum

Om ook de ecologische voetafdruk van de logistieke activiteiten te verkleinen, start Lidl in november van dit jaar met de bouw van het duurzaamste distributiecentrum van Nederland. Het centrum, waarin de supermarktketen € 70 mln steekt, wordt 50.000 vierkante meter groot en ontvangt het Breeam ‘Oustanding’-certificaat, de hoogst haalbare certificering.

Ook zet Lidl verder in op een uitstootvrije belevering van alle filialen binnen de ring van Amsterdam in 2025. Hiervoor startte de keten eerder dit jaar al een pilot ‘elektrisch rijden’.

Duurzame verpakkingen

Een andere stap in de verduurzaming van de activiteiten is het verduurzamen van verpakkingen. Hierbij ligt de focus op het gebruik van monomateriaal, FSC-karton en materiaal afkomstig uit hernieuwbare bronnen.

Verder richt de retailer zich ook op zijn consumenten. Middels een zogeheten verpakkingswijzer moeten die betere informatie krijgen over de recyclingmogelijkheden van verpakkingen. Daarnaast streeft Lidl ernaar een landelijke campagne te starten om samen met consumenten en maatschappelijke partners voedselverspilling structureel tegen te gaan.

Bron: Lidl | Foto: DuurzaamBedrijfsleven