Future Food & Health

#FutureFood: hoe ziet de voedselketen van de toekomst eruit?

#FutureFood

01-10-2015 06:38 | Door: Erik Verheggen

DuurzaamBedrijfsleven Media organiseert in oktober en november de themamaand #FutureFood. Het thema voeding is urgenter dan ooit. Nu de wereldbevolking in razend tempo groeit naar 9 miljard mensen, moet de industrie in 2050 minstens 50 procent meer voedsel produceren dan nu, schat de Wereldbank. Zowel de kwaliteit als de kwantiteit van de wereldvoedselproductie moet dus omhoog. Aan de andere kant kan de milieudruk als gevolg van de voedselproductie niet verder toenemen. Alternatieven voor oprakende grondstoffen en innovatieve productiemethoden om de ecologische voetafdruk te verlagen zijn nodig.

Voortrekkers in de keten laten zien welke kansen er liggen voor een innovatieve en duurzamere voedselproductie. Bavaria bespaart tegelijk energie en CO2-uitstoot met een nieuwe warmtepomp. Avebe investeert € 3 mln in een energiezuinig proces om aardappelsap in te dampen. Dat levert het bedrijf onder de streep een besparing van 5.000 ton CO2 per jaar op. PepsiCo heeft sinds 2010 niet alleen zijn milieuvoetafdruk verkleind, maar ook bespaard op kosten. In vier jaar tijd bespaarde de producent door duurzaamheidsmaatregelen $ 375 mln.

sla #FutureFood

Nieuwe voedingsconcepten zijn er ook. Tomatensushi blijkt precies hetzelfde te smaken als tonijn. Algen lijken nu echt door te breken als duurzaam alternatief, onze sla komt binnenkort uit hightech geautomatiseerde fabrieken en misschien zijn er straks helemaal geen kippen meer nodig om hoogwaardige eiwitten te produceren.

Nieuwe modellen

Nieuwe ideeën vragen om nieuwe financieringsmodellen. Om ondernemers in de agrifoodsector te helpen bij het realiseren van innovatieve plannen, nemen ABN Amro, Rabobank en ING deel aan een initiatief om ondernemers in de agrifoodsector te ondersteunen bij het realiseren van innovatieve plannen.

Het eindpunt van de voedselketen is het bord van de consument. Die consument krijgt steeds meer verschillende mogelijkheden om voedsel te kopen. Zo rijden de eerste elektrische bezorgauto’s van de online supermarkt Picnic inmiddels door de straten van Amersfoort.

Tegelijkertijd breiden retailers hun duurzame assortiment uit. Lidl gaat als eerste supermarktketen volledig over naar vlees met minimaal één ster van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Vomar en Hoogvliet bannen de plofkip uit hun winkels. En de leverworsten van Kips bevatten straks alleen nog duurzaam varkensvlees.

Bedrijfseconomische blik

Het zijn de voorbeelden die voor iedereen zichtbaar zijn. En omdat we uiteindelijk allemaal consumenten zijn, worden debatten over de toekomst van het voedsellandschap veelal gevoerd vanuit het oogpunt van de consument.

Maar DuurzaamBedrijfsleven Media kijkt naar het thema door een bedrijfseconomische bril. We laten doemscenario’s en luchtkastelen voor wat ze zijn en beschouwen de voedselketen van begin tot eind. We lichten de duurzame elementen eruit en zoeken naar kansrijke businessmodellen en schaalbare ideeën.

De komende weken zoomen we in op de verschillende stappen van de supply chain van de voeding: schaarste en opbrengst, veranderende productieprocessen, optimalisatie van logistiek, nieuwe retailconcepten en consumentenwensen. We bieden nieuws, maar ook verdieping in de vorm van interviews met grote en kleine partijen, achtergronden en bedrijfsspecials.

Een eindoplossing voor de grote voedselvraagstukken kunnen we niet bieden. Goede informatie en een duidelijk toekomstbeeld wel. Zo biedt DuurzaamBedrijfsleven Media handelingsperspectief.

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Door: Erik Verheggen

Hoofdredacteur DuurzaamBedrijfsleven Media. Volgt alles wat te maken heeft met grondstofgebruik en de circulaire economie. Altijd op zoek naar sector-overstijgende oplossingen.