02-10-2015 07:15 | Door: Chris Thijssen

De Britse divisie van Heineken heeft in 2014 de productie geoptimaliseerd en in de distributieactiviteiten CO2 bespaard. Ook kocht de producent meer duurzame grondstoffen in.

Dat blijkt uit het duurzaamheidsrapport van Heineken over 2014. Zo verlaagde Heineken Groot-Brittannië de CO2-uitstoot van de distributieactiviteiten met 4,5 procent ten opzichte van 2013.

De daling is volgens het bedrijf te danken aan het nieuwe National Distribution Centre in Derby, dat geoptimaliseerd is voor bezorgdiensten. Het nieuwe centrum haalt per jaar 850 transporten van de weg, zegt Heineken. Dat komt neer op een besparing van 300 ton CO2.

Efficiënte leveringen

Het nieuwe one touch delivery system helpt Heineken ook bij het verminderen van zijn uitstoot. Hiermee gaan leveringen vanaf de productielocaties rechtstreeks naar de klant. Zo slaat Heineken de transport naar en van het distributiecentrum over. In 2014 deed de bierproducent meer dan 5.900 directe klantleveringen, waarmee het bedrijf 700 ton CO2 bespaarde.

Het duurzame pronkstuk is volgens Heineken de Tadcaster Brewery. Deze brouwerij is voorzien van 4.000 zonnepanelen en een anaerobe vergister. Hiermee dekt Heineken tot 15 procent van zijn totale energieverbruik. Om dat aandeel te verhogen, werkt de producent momenteel aan een plan voor een 0,5 megawatt-windturbine.

Duurzame gerst en hop

Behalve op het gebied van uitstoot en energie, heeft de Britse divisie ook gepresteerd als het gaat om grondstoffen. Vorig jaar kocht Heineken een deel van zijn grondstoffen op een duurzame manier en bij lokale boeren in.

Dat gold in 2014 voor 20 procent van de gerst, 40 procent van de hop en 60 procent van alle appels. Voor zijn ciders gebruikte het bedrijf tot 30 procent Britse appels.

Duurzame strategie

Het duurzaamheidsrapport toont met deze prestaties een vooruitgang van de Brewing a Better World-strategie van Heineken. Deze strategie omvat onder andere de bescherming van waterbronnen, de vermindering van de uitstoot en een duurzame inkoop van grondstoffen.  

Ook Heineken Nederland werkt volgens deze strategie. In juni maakte deze divisie zijn duurzaamheidsrapport over 2014 bekend. Daaruit bleek dat het waterverbruik vorig jaar daalde van 3,9 naar 3,8 hectoliter water per liter verpakt bier, door de optimalisatie van interne processen. Daarnaast daalde de totale CO2-uitstoot van de Nederlandse activiteiten met 11 procent vergeleken met 2013.

Bron: Heineken | Foto: Heineken