15-10-2015 10:28 | Door: Chris Thijssen

Het Belgische Anheuser-Busch InBev (AB InBev), producent van onder meer Hertog Jan en Jupiler, neemt SabMiller, het moederbedrijf van Grolsch, over voor een bedrag van ruim € 95 mrd.

Met de overname komt AB InBev in de top 10 van de grootste beursgenoteerde bedrijven ter wereld.

Beide bedrijven, samen met de merken die zij onder hun hoede hebben, hebben bewezen op verschillende gebieden te verduurzamen. DuurzaamBedrijfsleven zet een aantal activiteiten op een rij.

1. Waterbesparing

AB InBev verbruikt nog maar 3,2 hectoliter water per hectoliter bier. Het bedrijf claimde hiermee eerder dit jaar een record in de drankenindustrie. Over het jaar 2014 bespaarde de multinational dezelfde hoeveelheid water als die nodig is voor de productie van 4 miljard blikjes bier. Deze besparing zou in 2014 een kostenbesparing van $ 5 mln hebben opgeleverd.

2. $ 117 mln minder water en energie

Ook SabMiller verbruikte in 2014 minder water. Samen met een lager energieverbruik, leverde dit de brouwer $ 117 mln op, blijkt uit het duurzaamheidsverslag. De producent verlaagde de benodigde hoeveelheid water naar 3,3 hectoliter per hectoliter bier. Door energie-efficiëntie en het gebruik van duurzame energie verminderde de CO2-uitstoot van SabMiller in 2014 met 35 procent.

Grolsch

3. CO2-reductie in zeetransport

Sinds dit jaar werkt AB InBev samen met de chemieconcerns AkzoNobel, Huntsman, DSM en het zuivelbedrijf FrieslandCampina. De samenwerking bestaat uit het delen van best practices om de CO2-uitstoot door zeetransport te verlagen. Ook willen de partijen de dialoog over duurzaamheid tussen verschepende partijen en rederijen bevorderen.

4. Duurzame landbouw in Zuid-Afrika

SabMiller werkt sinds dit jaar samen met ruim honderd Zuid-Afrikaanse boeren om de landbouw te verduurzamen. De boeren krijgen trainingen in besparende technieken en natuurbescherming. Er is onder meer aandacht voor waterbesparende maatregelen, bodemverbetering en bescherming van het ecosysteem. De nieuwe landbouwmethoden moeten leiden tot een lagere CO2-voetafdruk.

5. Restwarmte Grolsch-brouwerij

Grolsch, een van de biermerken van SabMiller, zet de restwarmte van het brouwproces in om een deel van de kantoren op zijn terrein te verwarmen. Een ventilator in het brouwhuis leidt de opgewarmde lucht uit de brouwerij naar een twin coil-warmtewisselaar die de warmte overdraagt op het luchtbehandelingssysteem van de kantoren van de bierproducent in Enschede. Grolsch verwacht de investering binnen 3 jaar terug te verdienen. 

Bron: SabMiller, DuurzaamBedrijfsleven | Hoofdfoto: Derbeth, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven), Tekstfoto: Grolsch