28-10-2015 07:59 | Door: Dimitri Reijerman

De Amerikaanse start-up Glowforge heeft via een crowdfundingactie een recordbedrag van $ 27,9 mln opgehaald. Daarmee financiert Glowforge de productie van zijn '3D-laserprinter'.

De Glowforge-printer richt zich op 'platte' materialen en snijdt met de krachtige laser in onder andere hout, plexiglas, leer, acryl en papier, maar ook in voedingsmiddelen zoals chocolade. De laser is ook in staat om metaal of glas te graveren. De resolutie bedraagt 1000 dots per inch.

Door middel van twee camera's weet de software hoe dik het materiaal is en hoe fel de laser moet worden afgesteld. Dit systeem zorgt er ook voor dat gebogen materialen snijbaar of graveerbaar zijn.

Recordopbrengst

De 3D-laserprinter is een hit gebleken: de start-up mikte aanvankelijk op een minimale opbrengst van enkele miljoenen dollars, maar uiteindelijk stopte de teller bij de opgezette crowdfundingactie op een recordbedrag van $ 27,9 mln. De vorige recordhouder was Pebble die via Kickstarter iets meer dan $ 20 mln ophaalde voor zijn smartwatch.

Glowforge gebruikt 3D-printtechnologie die tot nu toe vooral in de industrie wordt toegepast. De kosten liggen echter vele malen lager, waardoor bijvoorbeeld ook kleine bedrijven designs kunnen 'printen'. De Pro-versie van de 3D laser-snijder kan objecten bewerken met een breedte van 50 centimeter en een 'onbeperkte' lengte. De basisversie kost $ 2.395 en de Pro-editie $ 4.795.

Bron: Glowforge