23-11-2015 10:18 | Door: Dimitri Reijerman

Microsoft bekijkt samen met Volvo hoe de HoloLens, een augmented reality-bril, inzetbaar is om klanten virtueel een auto te laten samenstellen.

Met de HoloLens kan de drager een personenauto van Volvo volledig customizen. Daarbij krijgt de drager van de bril een hologram voorgeschoteld, terwijl de 'gewone' omgeving zichtbaar blijft. Tijdens een demonstratie aan journalisten toonde de augmented reality-bril een S90 sedan, een model dat volgend jaar op de markt moet komen.

Met deze nog experimentele augmented reaility-toepassing willen Volvo en Microsoft bekijken of de HoloLens gebruikt kan worden als een klant bij een dealer een auto wil bestellen. Mogelijk gaan de twee partijen volgend jaar de bril daadwerkelijk inzetten voor de verkoop van auto's, al geeft Microsoft toe dat er nog het nodige verbeterd kan en zal worden aan de gebruikte technologie.

Zelfrijdende auto

Volvo heeft vrijdag ook bekendgemaakt dat het samen met Microsoft werkt aan technologie voor autonoom rijdende auto's. De samenwerking gebeurt op diverse vlakken, maar met name toepassingen als machine learning krijgen aandacht.

De Zweedse autofabrikant investeert veel geld en moeite in de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Eerder deze week presenteerde het bedrijf nog Concept 26, een interieurconcept voor de auto van de toekomst waarbij de chauffeur rustig het stuur los kan laten.

Bron: Microsoft | Foto: Microsoft