31-05-2016 16:58 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Total Value, ook wel Shared Value of True Value genoemd, is een relatief nieuw begrip in duurzaam-ondernemersland. Het klinkt dromerig, maar dat is het niet, betoogt Manager Social Responsibility Projects van Ricoh Nederland, Nicolette Kraaij. Bedrijven als AkzoNobel, Philips en DSM maken serieus werk van dit principe.

Het is gewoon de harde realiteit, die door het meten van de werkelijke waarde ineens een stuk mooier wordt. Zo meet het CBS tegenwoordig ons geluksgevoel. Dat was een paar jaar geleden nog ondenkbaar. En zo had Tegenlicht in april een uitzending die volledig in het teken stond van de vraag hoe ondernemingen kunnen bijdragen aan een groter Bruto Binnenlands Geluk.

Ik sprak een tijdje geleden over dit onderwerp met Dr. Roel Drost, CMA, senior manager Cleantech & Sustainability bij Ernst & Young. EY hanteert het begrip Total Value. Hij haalde er een citaat bij van Talita Muusse uit het NRC. Muusse zegt hierin: “De toekomst ligt bij bedrijven die iets van waarde creëren voor henzelf én de samenleving.” Daarna voerde Roel Drost me mee in de evolutie van de duurzame verslaglegging aan de hand van onderstaande afbeelding.

De onderstaande grafiek geeft de opkomst weer van de eerste duurzaamheidsverslagen en de doorontwikkeling hiervan. Tot nu: waarin we in het verslag zoeken naar de concretisering van je werkelijke waarde. Er is meer dan geld alleen. En dat zien we steeds meer als toegevoegde waarde. En gelukkig maar!

Breng je waarde in kaart!

Hoe kun je als MVO Manager nu hiermee aan de slag? Op dit moment voorzien traditionele verslaggevingsstandaarden niet in deze behoefte. Zij geven alleen inzicht in de financiële waardecreatie voor de onderneming zelf. Waardecreatie op andere vormen van kapitaal, zoals natuurlijk of sociaal kapitaal, óf waardecreatie voor anderen, maakt nog geen onderdeel uit van de huidige standaarden. Ter inspiratie geef ik hieronder twee voorbeelden uit de praktijk.

Philips

Bij Integrated Reporting denken bedrijven beter na over hun daadwerkelijke impact. Een prachtig voorbeeld is Philips dat – als onderdeel van de missie om 3 miljard levens te verbeteren met zijn producten in 2020 – op kwartaalbasis het aantal ‘lives improved’ meet.

De integrale rapportage is als het ware de versie 2.0 van het financiële jaarverslag. Je deelt niet alleen je financiële bedrijfsresultaat met je stakeholders, maar geeft ook inzicht in andere vormen van waardecreatie zoals je sociale impact of milieu-impact. Deze waardecreatie kan zowel positief (het creëren van banen) als negatief (broeikasgasemissies) zijn. De gedachte is dat organisaties door het geïntegreerd rapporteren ook ‘geïntegreerd gaan denken’. Zo kunnen zij betere beslissingen nemen die leiden tot de gewenste impact.

DSM

In Nederland hebben we een aantal koplopers op dit gebied. Wat opvalt, is dat ze allemaal gestart zijn met het in kaart brengen van hun impact. Een soort impact-nulmeting. Het meten levert het eerste inzicht op. Hiermee gaan organisaties vervolgens over op het sturen op impact. DSM verdeelt zijn producten bijvoorbeeld in twee categorieën: ECO+ en niet-ECO+. De ECO+ producten zijn producten die duurzamer zijn dan ‘mainstream oplossingen’. Met behulp van een levenscyclusanalyse voor elk van de productcategorieën meet DSM het percentage ECO+ daadwerkelijk.

Het interessante is dat het DSM-voorbeeld aantoont dat duurzaamheid helemaal niet ‘duur’ hoeft te zijn. De DSM ECO+ producten blijken namelijk de winstmotor van het bedrijf te zijn. DSM schrijft in zijn jaarverslag dat niet alleen de verkoop van deze producten sneller groeit, maar dat de marge op deze producten ook beter is. Win-win dus: de maatschappij profiteert van de kleinere milieuvoetafdruk en DSM profiteert van de betere prestaties op financieel vlak. Een prachtig voorbeeld!

True value leidt tot echte winst

Door ook andere waarden dan geld toe te laten, hebben we als werknemer ineens veel meer redenen om voor een bedrijf te werken. En de samenwerking op te zoeken. Een bedrijf heeft meer redenen van bestaan dan alleen geld te maken. Als je met die ogen kijkt, is er waarde in overvloed. Denk aan tijd, geluk, gezondheid of saamhorigheid. De taart die ‘winst’ heet, is ineens veel romiger en bestaat uit veel meer ingrediënten. Het mooie is, dat zodra we gaan samenwerken, we die taart ook nog eens groter kunnen maken. Op zoek dus naar True Value!

Ook als medewerker kun je aan de slag met True (of Total) Value . Benieuwd hoe? Lees het in het trendrapport Duurzaam Werken. Eén van de trends is Waarde in de keten, waarbij het gaat over co-creatie, samen optrekken om zo meer waarde te genereren.. Het gaat niet meer om geld alleen. Het gaat om de maatschappelijke waarde, de maatschappelijke relevantie van een bedrijf.

Bron: Werktrends | Foto: Got Credit