09-08-2016 18:20 | Door: Fitria Jelyta

Virgin Media heeft naar eigen zeggen zijn grootste CO2-reductie gerealiseerd door het verminderen van het aantal vrachtritten. Voor de communicatie van deze en andere duurzaamheidsprestaties, ontwikkelde de Britse telecommunicatiegigant een 360 graden-video.

In zijn onlangs gepubliceerde duurzaamheidsverslag beschrijft Virgin Media vijf ambities die het concern in 2020 moet behalen op het gebied van duurzaamheid. De zogeheten Five in Five-duurzaamheidsambities zijn in 2015 vastgelegd. In het verslag toont het bedrjif wat de huidige status van die doelen is.

Zo wil de organisatie diversiteit onder zijn werknemers en klanten bevorderen, de bedrijfsactiviteiten groeien zonder daarbij de CO2-voetafdruk te laten stijgen en kansen creëren voor 100.000 mkb’ers in het Verenigd Koninkrijk, door digitale diensten aan te bieden. Daarnaast wil Virgin Media met technologie bijdragen aan betere zorg voor invaliden en de milieu-impact van zijn consumentenproducten verkleinen.

Grootste CO2-besparing

In 2015 wist Virgin Media zijn vrachtritten te verminderen door technologie in te zetten voor onder andere betere routes en doe-het-zelf-diensten voor klanten om elektronica te installeren. Dit leidde tot een afname van 800.000 vrachtritten en een besparing van 3,7 miljoen gereden kilometers. Dat zouden 300.000 ritten meer zijn dan wat in 2015 was vastgelegd. 

Met een vermindering van 6,1 procent van de totale CO2-voetafdruk, zegt Virgin Media de tot nu toe grootste CO2-besparing van het bedrijf te hebben gerealiseerd. Daarnaast hebben verschillende efficiëntieprojecten geleid tot een vermindering van 35 procent CO2 per terabyte voor dataverkeer, terwijl het dataverkeer van zijn netwerk met 45 procent is gestegen.

Duurzaamheid aantrekkelijker maken

Voor het communiceren van zijn behaalde duurzaamheidsprestaties heeft Virgin Media een 360 graden-video ontwikkeld. Het concern stelt dat deze technologie nog nooit eerder is gebruikt voor de publicatie van duurzaamheidsverslagen. “We hebben altijd gepleit voor de noodzaak om duurzaamheid aantrekkelijker, toegankelijker en spannender voor mensen te maken”, zegt Katie Buchanan, head of Sustainability van Virgin Media, tegen de website Edie.

In de video communiceert Virgin Media zijn duurzaamheidsprestaties aan de hand van de ervaringen van werknemers en consumenten die gebruikmaken van zijn diensten. “Wij geloven dat communicatie en nieuwe media een belangrijke rol hebben om duurzaamheid aantrekkelijker te maken. Meeslepende ervaringen, zoals te zien in de video, kunnen een krachtige rol spelen, waardoor mensen complexe uitdagingen beter begrijpen.”

Het getuigt van leiderschap als een bedrijf durft af te wijken van reguliere methoden van jaarverslaggeving, zei Nick de Ruiter, partner bij analyse- en adviesbureau Sustainalize in Utrecht, eerder in een interview met DuurzaamBedrijfsleven Media. Net als Virgin Media is ook Heineken vernieuwend, met een video waarin een rapper de prestaties van het bedrijf verkondigt, en met een duurzaamheidsgame. 

Bekijk hieronder de 360 graden-video van Virgin Media:

Bron: CSR wire, Virgin Media, Edie | Foto: Elliott Brown via Flickr, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)