Online tool creëert verdienmodellen rond duurzaamheid

Online tool creëert verdienmodellen rond duurzaamheid

12-11-2013 14:24 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

 

Een online tool moet het antwoord bieden op de vraag hoe bedrijven financiële winst behalen middels het stimuleren van duurzaam gedrag bij de consument.

De online tool, toepasselijk de Business Case Builder genoemd, is ontwikkeld door bedrijvennetwerk BSR en is vorige week gelanceerd in samenwerking met het adviesbureau Futerra.

BSR is een non-profit netwerk waarin ondernemingen de krachten bundelen ter bevordering van een duurzame wereld. Carlsberg, Disney, Hilton, L’Oréal, Ebay en Cathay Pacific zijn een aantal merken die aangesloten zijn bij het netwerk.

Business Case Builder

De Business Case Builder (BCB) is een gratis instrument voor het opstellen van een duurzame business case. Door het verduurzamen van het huidige gedrag van de consument kunnen bedrijven inspelen op de duurzame behoeftes van de consument. BSR maakt dit mogelijk door een concreet business plan aan te leveren waarin ondernemingen gesteund worden in dit proces tussen gedrag en keuzes.

Met de BCB worden ondernemingen met zes stappen aan de hand genomen om duurzaam gedrag van consumenten te stimuleren en daarbij de financiële doelstellingen te behouden of zelfs te verhogen.

Het BCB stappenplan:

  1. Right behavior: Identificeer het gedrag van de consument wat leidt tot de grootste duurzame impact.
  2. Right value: Leg de focus op de juiste business drivers. De tool identificeert er zes: regulering, risico, imago, markt, sales en innovatie.
  3. Right tactics: Identificeer de meeste overtuigende technieken en tactieken voor het veranderen van het consumentengedrag en voor het realiseren van economische waarde.
  4. Right benchmark: Formuleer een sterke business case aan de hand van 30 meegeleverde case studies. De voorbeelden gaan over de volgende vier terreinen: afval en hulpbronnen, energie en water, gezond leven en duurzame producten.
  5. Do it right: Leer hoe je waarde creëert– functioneel, emotioneel of sociaal – zodat de verandering van gedrag ook voordelig is voor de consument.
  6. Celebrate it: Geef feedback zodat BSR en Futerra de tool kunnen verbeteren.

Onderzoek

De Business Case Builder is een uitvloeisel van een onlangs uitgevoerd onderzoek van BSR en Futerra. Uit het onderzoek bleek dat een grote meerderheid van de bedrijven het eens was dat een duurzame levensstijl leidt tot meer groei, innovatie en economisch voordeel. In 2018 zou 40 procent van de bedrijven verdubbeld moeten zijn in het aansturen van duurzaam gedrag van de consument.

 

De aangesloten bedrijven hebben getracht de consumenten te sturen richting een duurzamer bestaan. Het bleek echter een lastige opgave door de afwezigheid van een business case. BSR en Futerra hebben deze resultaten als inspiratie en motivatie laten dienen om een dergelijk business model te vormen.

 

Foto:  freefotouk 

 

 

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over duurzame ICT

De belangrijkste duurzame ontwikkelingen en het laatste nieuws op het gebied van ICT en automatisering kunt u vinden op de sectorpagina ICT.

We belichten in deze sector onder andere ontwikkelingen als energiezuinige datacenters, internet of things, innovatieve drones en andere ontwikkelingen binnen hardware en software met een impact op duurzaamheid. Uiteraard verliezen we de slimste start-ups niet uit het oog.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector ICT