07-05-2014 16:43 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Ontwikkelingsorganisatie Hivos en Albert Heijn geven minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse Handel vrijdag een moederdagbloemetje. Zij willen laten zien dat ze samenwerken aan de verduurzaming van de bloemenindustrie.

Hivos-directeur Edwin Huizing en Erik-Jan Mares, directeur Merchandising en Sourcing van Albert Heijn, overhandigen Ploumen het moederdagboeket voorafgaand aan de ministerraad. Vanaf 8 mei - drie dagen voor Moederdag - voorziet Albert Heijn de verpakking van alle rozen uit Afrika van een ‘eerlijke bloemen sticker’, zodat de klant weet dat deze rozen afkomstig zijn van duurzaam en sociaal gecertificeerde kwekers. De Afrikaanse kwekers beschikken over keurmerken zoals MPS-SQ of fairtrade. Deze rozen zijn geteeld met respect voor het milieu en met inachtneming van de sociale standaarden voor werknemers in de bloemenindustrie.

AH verkocht dit type rozen al, maar de sticker moet dit voor de klant nog eens extra duidelijk maken. Hiermee is Albert Heijn een voorbeeld voor de sector, vindt Hivos.  Beide partijen hopen dat de actie andere retailers en bloemisten over de streep trekt. "De sticker 'Bedankt voor uw keuze' is geen nieuw keurmerk. Het is een middel om de duurzame herkomst van de bloemen duidelijker te laten zien", zegt Yvonne Gispen van Hivos.

Aanbod

In Afrika werken vooral vrouwen in de bloementeelt, zo'n 60 tot 70 procent. Vaak gaat het ook nog om alleenstaande moeders. De ontwikkelingsorganisatie werkt samen met lokale partners om personeel en managers te trainen en doet onderzoek naar de arbeidsomstandigheden.

Kenia behoort tot de grootste en de oudste Afrikaanse bloemenleveranciers aan Nederland. "Door die lange traditie, die al in de jaren negentig is begonnen, is het arbeidsrecht strenger dan in de omringende landen", zegt Gispen. Dat heeft onmiskenbare voordelen voor de werknemers. Ethiopië, Oeganda en Tanzania zijn de opkomende spelers op de markt. Ook in deze landen zijn er de koplopers die gecertificeerd werken.

Acht op de tien Nederlanders zegt liever een bos rozen met keurmerk dan zonder keurmerk te willen kopen. Driekwart van de consumenten is bovendien bereid om daarvoor tot 25 procent meer te betalen. Dat bleek uit een eerder onderzoek dat Hivos eind vorig jaar hield. Bij die gelegenheid constateerde directeur Edwin Huizing al dat fairtrade cacao, koffie en thee overal verkrijgbaar zijn, terwijl het bijna onmogelijk is om in Nederland een bos eerlijke bloemen te vinden. De stickeractie moet die zoektocht vergemakkelijken.

Foto: Hivos, bewerking Robin de Boer