11-08-2014 16:59 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De drie winnaars van Hivos Expeditie Sumba reizen in september naar het Indonesische eiland om het doel van 100 procent duurzame energie een stap verder te brengen.

'Ben jij de avonturier die we zoeken voor Expeditie Sumba?'. Op deze uitdagende vraag van Hivos, in advertenties en radiospotjes, reageerden 120 enthousiastelingen. Zij wilden heel graag mee met de derde Hivos-expeditie naar het prachtige Indonesische eiland Sumba.

Op Sumba werkt Hivos samen met bewoners, overheden en bedrijven aan een eiland dat draait op 100 procent duurzame energie. Iconic Island Sumba wordt een wereldvoorbeeld voor andere plekken op deze aarde waar mensen geen elektriciteit hebben en koken in de ongezonde rook van houtvuurtjes.

 

Wedstrijd

 

Het is daarom belangrijk dat ook afgelegen, arme gebieden toegang krijgen tot energie – maar dan wel schone. Kandidaten voor Expeditie Sumba kregen dan ook een heel concrete opdracht: crowdfunden voor een duurzame energievoorziening op Sumba.

In 2013 leverde dit al zonnepanelen op voor een middelbare school. Thuis hebben de leerlingen geen stroom, maar dankzij de crowdfundacties van de expeditieleden van de tweede editie van Expeditie Sumba kunnen zij nu ‘s avonds samen op school studeren. Zeker in de examenperiode erg belangrijk. Dit jaar zullen de expeditieleden gaan crowdfunden voor biogas op Sumba.

Niet minder dan 120 wervende teksten, foto’s en filmpjes verschenen in de afgelopen maanden op de Facebookpagina van Expeditie Sumba. Hivos zocht twee kandidaten voor een expeditieteam van acht mensen. Twee Nederlanders zouden  elders worden geselecteerd en de Indonesische kandidaten pitchen in augustus in hun eigen land voor de laatste vier plekken in het team.

 

Niet twee, maar drie

 

Na een eerste selectieronde bleven er tien kandidaten over. Deze mochten hun crowdfunding-idee pitchen voor een vakjury. De jury lette daarbij in de eerste plaats op duurzaamheid. Hoe sterk en authentiek is de kandidaat betrokken bij duurzame energie?

Een ander belangrijk criterium ging uiteraard over crowdfunding. Hoe creatief, haalbaar en effectief is het crowdfundingplan?

Uiteindelijk werden niet twee winnaars gekozen, zoals de regels stelden, maar drie: Nine Geertman (“overtuigt vooral met haar plannen voor crowdfunding, gebaseerd op storytelling en verbeelding,” aldus het juryrapport), Lisa Elsenberg (“heeft de gunfactor”) en Desiree Maas (“by far het sterkste, creatiefste en meest haalbare crowdfundingconcept”).

[caption id="attachment_67679" align="aligncenter" width="600"] De drie crowdfunding-experts die Expeditie Sumba 2014 hebben gewonnen: Nine Geertman, Lisa Elsenberg, Desiree Maas (v.l.n.r.). Foto: Rebke Klokke[/caption]

 

Volg de winnaars

 

Expeditie Sumba onderzoekt ter plekke hoe het is om te leven zonder stroom én hoe toegang tot energie het leven van mensen verandert. Met foto's, filmpjes en blogs vertellen de expeditieleden aan het thuisfront wat ze meemaken. En ze proberen de achterblijvers in Nederland warm te krijgen voor het wereldvoorbeeld Sumba.

Op Facebook.com/expeditiesumba zijn de Expeditieleden vanaf nu te volgen. Op http://on.fb.me/1ttV7wE is ook een filmpje te vinden met een korte impressie van de pitchavond.