24-09-2014 08:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Technologiebedrijven moeten werk maken van hun klimaat- en milieu-impact of de gevolgen onder ogen zien. Dat zei CEO Tim Cook van Apple bij de opening van de New York City Climate Week.

Tim Cook gaf een zeldzaam interview aan Christiana Figueres, het hoofd van het VN-klimaatbureau UNFCCC. Volgens Cook moeten economische groei en zorg voor het klimaat hand in hand gaan. Er is geen compromis mogelijk. "De tijd van nietsdoen is voorbij."

De CEO van Apple riep alle techbedrijven op inzicht te geven in de milieu-impact van hun producten. Die transparantie geeft consumenten de kans betere keuzes te maken. "Bedrijven moeten de hele ecologische voetafdruk van een product laten zien, niet slechts een klein deel ervan."

Apple toont op zijn website alle milieugegevens van de producten. Die beslaan een breed scala aan informatie over de hoeveelheid CO2 tijdens de fabricage, recycling en giftige materialen. "Als er voldoende bedrijven zijn die hetzelfde doen, gaan klanten stemmen met hun portemonnee", zei Cook.

 

Keuzes

 

Volgens de Apple-baas is het belangrijk om duurzame keuzes te maken. Het concern kiest voor hernieuwbare energie voor de datacentra, het uitbannen van giftige stoffen en een duurzame toeleveringsketen. "Dat zijn keuzes die zowel de economie als het milieu ten goede komen. Als je innovatief bent en de lat hoog legt, kun je beide doen."

Het nieuwe hoofdkwartier van Apple, in Cupertino in de staat Californië, moet 'het groenste gebouw ter wereld' worden. De CEO meldde verder dat Apple 94 procent hernieuwbare energie gebruikt en die laatste zes procent ook wil halen. "Mensen waarschuwden ons dat het niet kon. We laten zien dat het wel kan."

Volgens Cook is die strategie niet iets dat het management van bovenaf oplegt. Het personeel werkt en denkt mee om de producten duurzamer te maken en de klanten willen dat ook. "Ik ben een optimist", zei Cook. "Ik denk dat consumenten heel slim zijn en dat de meerderheid het juiste wil doen."

Bekijk het gesprek tussen Tim Cook en Christiana Figueres:

 

Bron: Fortune, NBCNews, TechCrunch | Foto: Apple