02-04-2015 14:39 | Door: Willemien Groot

IBM investeert de komende vier jaar $ 3 mrd voor de ontwikkeling van een nieuwe Internet of Things-divisie. Die gaat zich bezighouden met de inrichting van het open platform. 

De IBM-divisie bouwt onder meer clouddiensten en cloudsoftware voor zakelijk gebruik. Bedrijven kunnen in het IBM IoT Cloud Open Platform die diensten en verzamelde data gebruiken om zelf applicaties bouwen.

Een van de partners is The Weather Company. De data van The Weather Company, onder meer eigenaar van het weerkanaal The Weather Channel, zijn van groot belang voor nutsbedrijven, verzekeraars en financiële instellingen. The Weather Company beschikt over een wereldwijd netwerk van meer dan 100.000 sensoren die weerdata verzamelen. Die real time gegevens kunnen nutsbedrijven gebruiken. Bijvoorbeeld door bij naderend slecht weer meer stroom in te kopen. 

Een andere dienst waarvan IBM veel verwacht, is een op maat gemaakt IoT-systeem voor wagenparken. Dit geeft verzekeraars en leasemaatschappijen beter inzicht in het gebruik en onderhoud van auto's. 

Snelle groei

IBM was al bezig met de ontwikkeling van Internet of Things-systemen. Onder meer via Smarter Cities en Smarter Planet. Zo verzamelde IBM in opdracht van de Chinese overheid grote hoeveelheden data over luchtvervuiling in Chinese steden. De nieuwe afdeling moet al die verschillende initiatieven stroomlijnen en verder uitbreiden. 

De ontwikkeling van verbonden netwerken van sensoren en applicaties is een van de snelst groeiende markten in de ICT-sector. Eerder dit jaar zei CEO Sheeraz Haji van de Cleantech Group te verwachten dat het Internet of Things een van de belangrijkste aanjagers wordt van de cleantech-industrie.  General Electric schreef in 2012 in een rapport te verwachten dat IoT-systemen de komende twintig jaar zo’n $ 15.000 mrd bijdragen aan het wereldwijde BNP.

Bron: IBM, General Electric, Techcrunch, Forbes | Foto: Clockready, via Wikimedia Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)