28-05-2015 09:15 | Door: Erik Verheggen

Moeten Nederlandse media een voorbeeld aan The Guardian nemen en klimaatverandering boven aan de agenda zetten?

Nederlandse journalisten gaan tijdens EnergyBoost, een zakelijk kennisevent van NRC Live, met elkaar in debat. DuurzaamBedrijfsleven is Netwerkpartner van NRC Live EnergyBoost

Tijdens het mediadebat staat de vraag centraal welke rol journalisten hebben in het aanjagen van het klimaatdebat. Gijs den Brinker van het Financieele Dagblad, Paul Luttikhuis van NRC Handelsblad en Jelmer Mommers van De Correspondent spreken zich uit over journalistieke missies, betrokkenheid en objectiviteit. 

In de energiesector wijzen bedrijfsleven, politiek en ngo’s graag naar elkaar. NRC Live brengt met EnergyBoost veel zakelijke spelers op 12 juni in Rotterdam samen. Zij zoeken in de aanloop naar de klimaattop in Parijs antwoorden op vragen rondom de energietransitie. Is er in dit klimaatdebat een actieve rol voor de media weggelegd? En relevanter nog: welke rol dan? 

The Guardian

Voor Alan Rusbridger, die na twintig jaar afscheid neemt van The Guardian, is dat glashelder: minstens elke week aandacht voor het klimaat. Hij besloot zijn laatste zes maanden als hoofdredacteur van de Britse krant te gebruiken voor een grote campagne over klimaatverandering. Voor Rusbridger een van de meest urgente onderwerpen van deze tijd, maar zo erkent de hoofdredacteur, ook een van de lastigste thema’s om te coveren. 

Zijn campagne werpt vruchten af. Op initiatief van The Guardian en El País hebben al ruim 25 globale mediabedrijven, onder wie Le Monde, The Sydney Morning Herald en NRC, zich aangesloten bij het Climate Publishers Network.

Bron: NRC Live | Foto: Yukiko Matsuoka, creative commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven)